Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Så blir SvD:s nya Ipad-magasin

Publicerad: 25 Maj 2011, 12:18
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:09

Svenska Dagbladet har aviserat att man ska släppa ett magasin exklusivt för Ipad. Dagensmedia.se kan nu avslöja detaljer om det omfångsrika magasinet som namnet ”Insikt”.


Ämnen i artikeln:

Svenska DagbladetSchibstedIpad

Svenska Dagbladet släppte i slutet av 2010 sin Ipad-tidning. Då aviserades även att tidningen planerar ett eget Ipad-magasin om ”samhälle, näringsliv, kultur och omvärld”.

Just nu håller det nya magasinet, som ännu inte är helt färdigt, på att testas mot läsare och mediebyråer.

Dagensmedia.se kan berätta att titeln blir ”Insikt”.

– Ja det stämmer. Vi vet ännu inte när magasinet kommer att släppas, men vi har tagit fram en ”pre-app” som vi håller på att testa nu, säger Ann Axelsson, chef för SvD Helg.

”Insikt” beskrivs som ett maffigt och omfångsrikt magasin – där innehållet till stor del ska bestå av Svenska Dagbladets fördjupande helgmaterial.

De tre huvudsakliga avdelningarna blir ”aktualitet” (där politik och näringsliv ingår), ”kultur” och ”livsstil”.

Det handlar dock till största del inte om unikt innehåll – utan tanken är att det bästa av Svenska Dagbladets fördjupande material ska paketeras och levandegöras med hjälp av Ipadens möjligheter.

– Det kommer till viss del att vara material som redan har publicerats i tidningen, men en del kommer att publiceras i magasinet först. Det är inte så att vi bygger upp en helt ny redaktion som gör material enbart till magasinet, säger Ann Axelsson och fortsätter:

– Tanken är att vi mer ska tänka alla plattformar redan från början. Magasinet kommer att innehålla kärnan av vårt fördjupande material.

Exakt hur betalmodellen kring ”Insikt” kommer att se ut är ännu inte klart. Ett prenumerationserbjudande för enbart Ipad-magasinet ska tas fram. Men magasinet ska även säljas som lösnummer.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.