Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag12.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Så blir nya Svenska Dagbladet

Publicerad: 4 April 2013, 06:58
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:50

UPPDATERAD. Nästa vecka är det premiär för nya Svenska Dagbladet. Nu visar tidningen upp de första bilderna från omgörningen.


Ämnen i artikeln:

Svenska Dagbladet

Dagens Media har i flera artiklar berättat om nya Svenska Dagbladet, som delas upp i två delar. En rosafärgad affärsdel och en vanlig nyhetsdel där även opinions- och kulturmaterial publiceras.

Första numret av nya SvD kommer ut den 11 april. En nyhet är att de längre och mer djuplodande texterna får mer utrymme. Bland annat i SvD Insikt, som är en ny avdelning i tidningen.

Målet är att visa att SvD står för kvalitetsjournalistik och konceptet bygger på att tidningen blir ett starkt varumärke i alla kanaler.

– Vi vill ta fasta på upplevelsen av läsning och kvalitet och en klassisk morgontidning, säger SvD:s chefredaktör Lena K Samuelsson till Dagens Media.

En annan nyhet är SvD Resor & Mat som ska komplettera de andra bilagorna TV & Radio, SvD Bil & Motor och SvD Magasinet.

Sporten flyttas samtidigt in i näringslivsdelen och ska erbjuda "kvalificerad och skräddarsydd" bevakning.

SvD har inte längre någon egen sportredaktion men tidningens sportkrönikör Anders Lindblad ska erbjuda läsarna egna analyser och perspektiv.

Omgörningen har genomförts i samband med omfattande läsartest.

– Det har varit väldigt positiv respons. Bland annat till vårt grepp om daglig fördjupning. Det känns väldigt tryggt och bra, säger Lena K Samuelsson.

Förhoppningen är att nya SvD följer med läsarna hela dagen.

– Man kanske börjar dagen med att läsa Svenskan på mobilen innan man läser papperstidningen på morgonen. Och sen kanske man läser sajten under dagen innan man återgår till papperstidningen. Det är den helheten som vi hoppas att tidningen ska fungera bra i.

Bakom den nya designen står SvD:s formchef Anna Thurfjell.

– Det har varit ett fantastiskt kul uppdrag att redesigna Svenska Dagbladet. Huvudutmaningen var att finna en ny struktur för tidningen och inspirationen för det arbetet blev New Yorks stadsplanering, stadens så kallade grid, säger Anna Thurfjell i ett pressmeddelande.

Dante Thomsen

Sebastian Parkkila

Ämnen i artikeln:

Svenska Dagbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.