Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Så blir nya DN Bostad

Publicerad: 8 November 2010, 09:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:32

DN Drömhem ska locka tillbaka bostadsannonsörerna till Dagens Nyheter.


Ämnen i artikeln:

MECSvDDagens Nyheter

Som dagensmedia.se berättat har Dagens Nyheter filat på en omgörning av sin bostadsbilaga. Nu är den klar.

Fredagen den 12 november kommer första numret av den relanserade bilagan, med den fyra sidor långa extrasektionen DN Drömhem.

- Bostadsannonsering ska driva trafik till mäklarna sajter och Hemnet. Men mycket handlar också om inspiration och det finns ett antal objekt hos mäklarna som förtjänar lite extra utrymme. Därför gör vi det här, säger DN:s annonsdirektör Henrik Stangel till dagensmedia.se.

DN Bostad ska samtidigt tryckas med en bättre papperskvalitet och få en ökad distribution. Bilagan ska skickas till 130 000 hushåll utöver de som redan får den.

- Vi gör en ytterligare satsning inom segmentet. Förra året tog vi bort extradistributionen under låkonjunkturen, men nu är det bra drag igen, säger Henrik Stangel.

Bilagan är ett försök att locka tillbaka annonsörerna som övergivit tidningen. År 2005 uppgick DN:s intäkter från bostadssegmentet till 483 miljoner kronor brutto, enligt siffror från Sifo. 2009 hade de sjunkit till 171 miljoner kronor brutto. Samtidigt har SvD:s intäkter ökat från 132 miljoner till 213 miljoner.

Har DN hamnat på efterkälken på bostadsmarknaden?

– Vi har alltid haft flest objekt men vi tappade lite grand under lågkonjunkturen och när vi drog in extradistributionen. Delar av den annonseringen spreds till SvD och Mitt-i. Nu hamnar vi i alla brevlådor där det finns ägt boende och vi ska satsa på att få tillbaka det som spridits, säger Henrik Stangel.

När Dagens Media nyligen granskade bostadsannonseringen välkomnade medierådgivarna en ökad satsning på segmentet.

– Det finns inget som tyder på att annonseringen i bostadsbilagorna skulle minska i år, däremot behövs det mer redaktionellt material för att locka in läsarna, sa Malin Asp Helldin, printchef på MEC.

På måndagen stod det också klart att DN tecknar samarbetsavtal med Notar.

Läs mer i DM Plus.

Martin Schori

Ämnen i artikeln:

MECSvDDagens Nyheter

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.