Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Så blir framtiden för Mediekompaniet efter Mittmedia-affären

Publicerad: 28 Augusti 2019, 05:16

Anna Hjalmarsson tillsammans med Bonnier News CCO Alexander Lydecker.

Efter Bonniers köp av Mittmedia var det oklart hur affären skulle påverka samarbetet i Mediekompaniet. Uppmaningen från mediebyråerna var tydlig: ”Behåll Mediekompaniet”.


Ämnen i artikeln:

MediekompanietBonnier NewsMittmedia

Låt Mediekompaniet fortsätta sköta annonsförsäljningen och lås upp ”tvingande paket”. Det var några av medierådgivarnas önskemål till Bonnier när mediekoncernen i våras tog över Mittmedia.

Nu kan Dagens Media berätta att rådgivarna får gehör för sitt önskemål. Bonnier och Mittmedia behåller Mediekompaniet.

– Vår relation med Mediekompaniet fortsätter. De har fina relationer med mediebyråerna och hjälper till att driva dagspress som annonskanal, säger Anna Hjalmarsson, annons- och strategichef för Bonnier News Sales och Mittmedia.

Mediekompaniet kommer alltså även hädanefter att hantera den nationella försäljningen för Mittmedias titlar, medan det lokala säljet hanteras internt. Men dessutom ska Mittmedias säljare hjälpa till med den regionala försäljningen av Bonnier News dagspresstitlar Dagens Nyheter, Dagens Industri och Expressen.

Skapar ni ett specifikt annonspaket för den regionala försäljningen?

– Så långt har vi ännu inte kommit i processen. Primärt vill vi öka trycket på den regionala försäljningen där vi skräddarsyr lösningar för annonsörerna. Nu gör vi en liten turné till Mittmedias titlar för att visa upp vårt erbjudande och prislistorna.

Räknar ni med att öka försäljningen?

– Självklart förväntar vi oss en effekt, men hur stor ökning vi förväntar oss vill jag inte kommentera. Den nya organisationen ska vara på plats 1 september så fokus nu är på att komma igång med försäljningen.

Kommer ni att sänka priserna?

– Vi justerar priserna, och de implementerades före sommaren. Nu har vi en prislista som möjliggör fler skräddarsydda affärer och som ger säljteamet större mandat över hur annonsaffären ska genomföras.

Hur mycket förändras priserna?

– Hur mycket priserna justeras vill jag inte kommentera. Det är en förmånlig prislista, hos oss ska man kunna göra bra affärer.

I maj kunde Dagens Media berätta att cirka 50 tjänster skulle kapas i Mittmedias annonsorganisation som en del av ett större sparpaket. Bonnier har bedömt att en besparing på omkring 200 miljoner kronor är nödvändig då målet är att få Mittmedia lönsamt till år 2020. 

Madeleine Nilsson

Reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.