Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Så blir Bonnier News nya organisation för läsarintäkter

Publicerad: 10 november 2021, 06:39

Alexander Lydecker, CCO, och Lina Hallmer, CTO, på Bonnier News.

Foto: Per Mikaelsson

UPPDATERAD. I våras klev Alexander Lydecker in som ansvarig för läsarintäkter inom Bonnier News. Nu genomförs en omfattande omorganisation. Målet är att fördubbla prenumerationsintäkterna.


Ämnen i artikeln:

Bonnier NewsAlexander Lydecker

Dagens Media kunde i maj rapportera om att Bonnier News skulle samla alla verksamheter inom läsarintäkter i en och samma organisation, under ledning av Alexander Lydecker, CCO. Tidigare har läsarintäkter varit utspritt över de olika affärsområdena.

Bonnier News svenska läsaraffär omsätter idag cirka 3,5 miljarder kronor per år. Det övergripande målet är att inom tio år fördubbla koncernens totala prenumerationsintäkter. Inom de kommande tre åren ska de digitala läsarintäkterna fördubblas.

Närmare 300 medarbetare ska nu samlas i 21 olika team, inom tre olika områden; ”Intag”, ”Engagemang & churn” och ”B2B, försäljning & support”. Tillsammans ska de arbeta med Bonnier News cirka 100 varumärken.

Samtliga team ska jobba över hela organisationen, det ska exempelvis finnas team för betalvägg och för extern marknadsföring.

– Vi blandar alla våra kompetenser från alla varumärken. Och teamet kommer att vara självständigt med fullt ansvar för sitt område. Det skulle jag säga är den unika styrkan med det här – att vi får självgående team som inte behöver springa runt på 100 olika möten – utan som har en plan som de själva rår över, säger Alexander Lydecker.

– Det gör också att vi får en hög hastighet.

Dessutom integreras kompetenser från tech i en nya läsarintäktsorganiationen och i de olika teamen.

– Tech har tidigare varit en självständig avdelning men nu integrerar vi de kompetenserna i vår affär tillsammans med exempelvis marketing och analys.

Bonnier News läsarintäktschefer, från Expressen, Dagens Nyheter, DI-gruppen och BNL, får i den nya organisationen utökat ansvar och ska rapportera till Alexander Lydecker.

– De får ett tvärfunktionellt ansvar genom teamen, men också ett domänansvar som går vertikalt. Hela organisationen kommer att ha ett större ansvar än tidigare.

Förhandlingar med Bonnier News fackklubbar har inletts. Ambitionen är att ha den nya organisationen på plats 17 januari 2022. Enligt Alexander Lydecker finns det ingen övertalighet i organisationsplanen.

– Det här är inte ett kostnadsprojekt, utan vi satsar och investerar i vår strategi.

Madeleine Nilsson

Redaktör och reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.