Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

(S)-topp dementerar Expressens story

Publicerad: 12 November 2010, 06:13
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:32

Expressen anklagade den tunge socialdemokraten Stefan Stern för att ha begått en rad misstag under valrörelsen. Nu dementerar han uppgifterna i ett mejl till tidningen, som dagensmedia.se tagit del av.


Ämnen i artikeln:

ExpressenThomas MattssonNiklas Svensson

"Mannen bakom Monas misstag", var rubriken på den text som levererade ett antal grova anklagelser mot Stefan Stern, biträdande partisekreterare i Socialdemokraterna, och den som brukar pekas ut som partiets spinn-doktor.

"Misstag efter misstag - ändå har Mona Sahlin behållit Stefan Stern vid sin sida", skriver Expressens Niklas Svensson, och radar upp ett antal exempel på påstådda snedsteg, som bygger på uppgifter från anonyma källor. Stefan Stern var inte citerad i texten.

Stefan Stern dementerar nu uppgifterna i ett mejl som dagensmedia.se tagit del av. Här är mejlet i sin helhet:

"Hej Niklas,

I din artikel i dagens Expressen framför du flera saker som jag skulle ha sagt eller gjort. Jag vill direkt dementera.

I artikeln påstås att jag försöker offra flera personer i partiledningen. Det kunde inte vara mer fel. Jag vill därför vara tydlig: jag är ingen källa till de senaste dagarnas angrepp på personer i den socialdemokratiska partiledningen. Eftersom jag inte är någon källa, gömmer jag mig inte bakom något källskydd. Därför ger jag varje journalist mitt medgivande att berätta om jag till dem den senaste tiden angripit eller spridit negativa uppgifter om personer i mitt parti.

Jag har varit delaktig i många politiska processer men hade absolut inte någonting att göra med förslaget om Butler i tunnelbanan. Jag kände inte till förslaget och läste inte texten förrän artikeln publicerades. Vad gäller Nuders avgång har Lena Mellin på Aftonbladet, som var först med nyheten, sedan länge dementerat att det var jag som var Aftonbladets källa. 

Med vänlig hälsning

Stefan Stern

bitr.partisekreterare (S)"

Senare på kvällen - 11 timmar efter publiceringen - uppdaterades dock texten i Expressen med delar av dementierna.

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson:

- Vem som nu läcker vad om kollegor och partikamrater inom sossarna vill jag inte spekulera om, men även om det är förståeligt att Stefan Stern vill rädda sig själv i ö-rådet på Sveavägen så upplever jag nog Expressens rapportering - baserad på flera källor - som mer summerande och objektiv än Stefan Sterns subjektiva uppfattning om sin egen roll.

Martin Schori


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev