Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Ryssdals svettiga start

Publicerad: 11 juni 2009, 12:53
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:33

Schibsteds nye koncernchef Rolv Erik Ryssdal får en tuff start på jobbet. I den värsta ekonomiska krisen sedan efterkrigstiden tar han över ett företag som är belånat med 7 miljarder kronor och som under första kvartalet tappade över 1 miljard kronor i resultat.


Schibstedkoncernens resultat för första kvartalet 2009, jämfört med samma period förra året, rasade från 1,3 miljarder till -48 miljoner kronor. Dessutom har Schibsteds nettoskuld, efter att de shoppat på mediemarknaden under de goda åren, ökat till 7 miljarder kronor.

Det är ett pressat bolag – med mycket stora besparingskrav – som nye koncernchefen Rolv Ryssdal tar över.

Att det är ett kritiskt läge illustreras också av att Ryssdal, trots fler förfrågningar, vägrar att låta sig intervjuas.

Henrik Schultz är medieanalytiker på Argo Securities:

– Schibsteds kvartalsrapporten var urusel, svag rakt igenom, inget snack om den saken, men jag anser ändå att Schibsted är det nordiska mediehus som står bäst rustat för framtiden.

Schibsted har, säger han, lyckats med förflyttningen från traditionella medier till online, och har i dag en stor andel av sina intäkter från  digitala medier.

Ryssdals utmaning blir att fortsätta utveckla nya medier – och samtidigt kapa kostnaderna inom traditionella medier rejält.

– Under  förra lågkonjunkturen, 2002, hade Schibsted kassakistan full men i dag sitter de med en miljardskuld. Tufft för Ryssdal, men han  ärver samtidigt en stark digital position som många mediehus gärna skulle ha haft, säger Schultz.

Tore Östby, medieanalytiker på Handelsbanken, säger att Schibsted måste minska sina kostnader, snarast.

–  De har kommunicerat åtgärder, men de kommer inte att räcka. I dag är Schibsted långt ifrån de egna målen att ha en marginal på 15 procent EBIT på tidningssidan. De har fokuserat mer på att växa än att hålla i kostnaderna och det blir en utmaning nu.  

När konjunkturen vänder tror han ändå att Schibsted tillsammans med MTG står som vinnare.

– De har byggt starka positioner och har visat sig villiga att bygga vidare på dem. Övriga mediehus springer bara för att överleva.

Och Bonnier?

– De får det tufft med sitt annonsberoende och sin svaga närvaro online. De har investerat för lite där. Det märker de redan nu och framöver kommer de märka det allt mer, säger Tore Östby.

Bonnier ökade under 2008 omsättningen med 1,3 procent, till 28,6 miljarder kronor, jämfört med 2007. Resultatet föll dock från 1,5 miljarder kronor till 1 miljard.

– Vi gjorde ett bra år på den nordiska marknaden men det var främst den svenska verksamheten som tog ned resultatet. Tv klarade sig bra, tidskrifterna hyggligt, medan dagstidningarna hade en tung höst, säger Bonniers koncernchef Jonas Bonnier.

Han ser att det är dagstidningsmarknaden som står inför de största och mest omedelbara strukturella förändringarna.

– Jag har ingen universallösning för att rädda världens dagstidningar, men jag tror man måste våga pröva lite mer än man vågat innan. Man måste våga misslyckas för nu finns inte längre tid att vara rädd för förändringar.

Även Bonniers nettoskuld har ökat och uppgår nu till 8,7 miljarder kronor.

– Det beror på köpet av C More Entertainment, något som gör oss mindre annonsberoende på en volatil annonsmarknad. Pris kan alltid diskuteras, men strategiskt så är det här ett beslut jag är väldigt nöjd med.

Viktigaste tillväxtområdet för Bonnier på nordisk nivå?

– Det vi rustar mest för under 2009, men som kanske inte får genomslag förrän nästa år, är webben.

Finska Sanoma-koncernen omsatte 32 miljarder kronor 2008 och gjorde ett resultat efter skatt på 1,3 miljarder kronor. Under första kvartalet 2009 backade Sanomas resultat med 545 miljoner kronor till 220 miljoner, och tidningsdivisionens rörelseresultat sjönk med 68 procent.

– Den krympande marknaden för eftertextannonsering har varit kännbar. Men tidningsverksamheten utgjorde bara 16 procent av Sanoma-Gruppens omsättning under första kvartalet. Överlag har vi en balanserad portfölj, säger Hannu Syrjänen, koncernchef för Sanoma.

Sanoma har till skillnad från Bonnier och Schibsted valt att expandera österut, snarare än nordiskt. Sanoma finns i dag på 20 marknader, bland annat Nederländerna, Belgien, Baltikum och Ryssland.

– Vi ser att den långsiktiga tillväxtpotentialen är högre i centrala och östra Europa. Sedan är en av hörnstenarna i vår strategi att alltid sträva efter att bli marknadsledare. Vi bedömer att det skulle bli svårt i Norden på grund av starka lokala spelare.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.