Gå direkt till textinnehållet

RO smäller Expressen på fingrarna

Reklamombudsmannen, RO, fäller Expressen.se för en annons som inte uppfyllde kravet på reklamidentifiering. Följde man länken, som var snarlik en redaktionell artikel och inte annonsmärkt, hamnade läsaren direkt i C More:s köpflöde.

Enligt anmälaren kunde C More genom url-koden följa hur mycket försäljning som genererades via länken från Expressen. Något, som denne påpekar, visar att de båda har en överenskommelse gällande reklamen.

Expressen och C More har indirekt samma ägare genom Bonnierkoncernen.

Expressen fick möjlighet att yttra sig men valde att inte göra det.

Reklamombudsmannen konstaterar att typsnitt och layout på den anmälda puffen är samma eller snarligt utformad som puffarna i det redaktionella materialet på webbplatsen. Puffen var inte heller annonsmärkt.

”Den anmälda puffen, med länken till C Mores webbplats, går därför inte att identifiera som reklam och den strider därmed mot artikel 9 första stycket i ICC:s regler”, skriver RO i sitt beslut.

Publicerad 2016-11-11 05.00Uppdaterad 2016-11-10 12.41

Dela artikeln: