Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

RO kritiserar Bonniers spelreklam

Publicerad: 14 Oktober 2013, 05:34
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:31

En banner på aftonbladet.se har varit utformad på ett oansvarigt sätt. Det anser Reklamombudsmannen.


Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

I den aktuella annonsen, som alltså består av en banner, porträtteras en kvinna, ett spädbarn och en nalle, tillsammans med copyn ”Så fick hon ut 1,1 milj på mammaledigheten”.

Annonsen kommer från "Vinnarum – En del av Bonnier Gaming" och i bannern fanns också texterna "Här är den unga småbarnsmammans genidrag" och "Vet inte vad jag ska göra med pengarna”.

Detta fick en privatperson att reagera och anmäla reklamen till RO.

" Anmälaren skriver i huvudsak att formuleringen i fet stil kan tolkas som att mamman har tjänat pengarna på att vara mammaledig. Det är särskilt besvärande när annonsen antyder att det är ett genidrag att spela turspel. Det är både vilseledande, ologiskt och oetiskt. Hasardspel har av naturen synnerligen lite med intellektuell begåvning att göra, i och för sig kan det vara lönsamt men du kan inte påverka utfallet", skriver RO, som nu alltså väljer att kritisera annonsen.

"Påståendena ”Så fick hon ut 1,1 milj på mammaledigheten” i kombination med ”Här är den unga småbarnsmammans genidrag” är utformade på ett sätt som ger ett felaktigt intryck av att utfallet av spelet påverkas av intelligens eller strategi. Att särskilt lyfta fram föräldraledigheten ger dessutom intryck av att spel kan vara ett sätt att kompensera en tillfällig ekonomisk svacka", skriver RO.

Därmed anser RO att annonsen strider mot  kravet på vederbörlig känsla för socialt ansvar i spelreklam.

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.