Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Riskkapitalbolag köper Mitt i

Publicerad: 25 juni 2014, 05:39
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:34

Riskkapitalbolaget Segulah köper gratistidningen Mitt i. Säljare är Stampen via VLT AB.


Under en tid har det spekulerats i att Stampen vill sälja Mitt i, som driver 31 lokaltidningar i Stockholmsregionen. Mitt i ägs av Stampen, Mittmedia och Eskilstuna-Kuriren.

Nu står det klart att mediekoncernen hittat en köpare i riskkapitalbolaget Segulah, som därmed tar över Mitt i-tidningarna från ägaren VLT AB, som ingår i Stampen.

– Det här är en del av den plan som vi har lagt för året för att stärka våra finanser långsiktigt. Vi jobbar ner vår skuldsättning och höjer lönsamheten och försäljningen av Mitt i är en viktig del av den planen, säger Stampens koncernchef Martin Alsander till Dagens Media.

Försäljningen av Mitt i började planeras i april när Stampen tillsatte en ny ledningsgrupp.

– Vi har jobbat väldigt fokuserat med rationalisering ute i verksamheterna och har fått ett nytt bankavtal på plats. När vi nu genomför försäljningen innebär det att vi kan stärka finanserna långsiktigt. Det känns väldigt bra och nu kan vi fokusera mer på framtidsfrågor.

Under 2013 hade Mitt i en omsättning på 300 miljoner kronor samt ett rörelseresultat på runt 70 miljoner. Med en marginal på 20-25 procent de senaste åren har bolaget har varit en riktig kassako för Stampen.

Hur mycket Segulah betalar för Mitt i vill Martin Alsander dock inte säga.

Han kan inte heller säga hur försäljningen kommer påverka de anställda på Mitt i.

– Det har jag ingen uppfattning om. Men av det jag har förstått genom diskussioner med Segulah så har de väldigt offensiva planer så jag tror att det här är mycket positivt för Mitt i. Det kan man också se på hur de bemannar upp styrelsen.

Ny styrelseordförande blir Joachim Berner, tidigare bland annat chefredaktör för Expressen och DN. I styrelsen tar också Dan Lannerö, tidigare vd i Eskilstuna-Kuriren och Upsala Nya Tidning, plats.

– Det känns väldigt positivt, de har förstått vikten av redaktionell kompetens.

LÄS OCKSÅ:

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.