Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Dagspress

"Risk att SD gör reklam som medvetet utformats för att stoppas"

PR-konsulten Patrik Westander har förståelse för Aftonbladets beslut om att häva förbudet mot SD-annonser, men ser samtidigt att tilltaget är förenat med faror. SD:s kommunikationschef menar att riskerna pr-konsulten nämner, är tagna ur luften.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Publicerad: 07 Juni 2018, 11:02
Uppdaterad: 07 Juni 2018, 14:11

Ämnen i artikeln:

SverigedemokraternaAftonbladetPatrik Westander

Aftonbladet häver förbudet mot SD-annonser. Enligt Patrik Westander ligger det i farans riktning att SD nu medvetet utformar provokativ reklam, med syfte att bli portade.

Både Jan Helin och Sofia Olsson Olsén förbjöd Sverigedemokraterna att annonsera i Aftonbladet, under deras perioder som chefredaktörer på tidningen.

Sofia Olsson Olsén meddelade så sent som i november att partiets annonser skulle portas under valåret 2018. Lena K Samuelsson, som i början av året tillträdde som publisher på Aftonbladet, har emellertid en annan syn på saken.

Under hennes ledning kommer inget generellt förbud mot SD att gälla, så länge annonserna inte riskerar att skada Aftonbladets anseende eller bryter mot lagen. Lena K Samuelsson uppger för Dagens Media att större etablerade partier kan komma ifråga för annonsering.

– Jag tycker det är ett rimligt beslut av Aftonbladet att avgöra politiska annonser från fall till fall. Att generellt tacka nej till SD kan vara kontraproduktivt, eftersom det riskerar att stärka den offerroll partiet eftersträvar, säger PR-konsulten Patrik Westander till Dagens Media.

Att beslutet kommer just nu, tror han helt enkelt beror på att Aftonbladets nya publisher har med sig erfarenhet av ett annat ställningstagande från Svenska Dagbladet, där hon tidigare var chefredaktör.

– Samtidigt har jag stor förståelse för det medieföretag som av varumärkes- eller demokratiskäl ändå väljer att tacka nej. Sverigedemokraterna är inte ett riksdagsparti bland andra. Deras människosyn är inte förenlig med den grundläggande demokratiska principen om alla människors lika värde, menar Patrik Westander.

Enligt honom finns det en risk för att SD kommer att försöka dra nytta av det upphävda förbudet.

– Nu kommer Aftonbladet i stället behöva förhålla sig till risken att SD utformar medvetet provokativ reklam med syftet att den ska bli stoppad. På det viset kan de få ut sitt främlingsfientliga budskap via andra kanaler – mer effektivt och betydligt billigare, säger Patrik Westander och fortsätter:

– Vårt råd som lobbykonsulter är att inte ta direktkontakter med SD i syfte att påverka politiska beslut. Det riskerar att stärka främlingsfientliga krafter och kan även slå tillbaka mot den egna trovärdigheten.

Joakim Wallerstein som är kommunikationschef på Sverigedemokraterna fnyser åt Patrik Westanders påstående om att det ligger i farans riktning att SD nu utformar provokativ kommunikation, i syfte att bli portade.

– Vi utformar vår kommunikation utifrån vad vi själva tror är bra, och det har uppenbart fungerat ganska bra för oss, säger han och fortsätter:

– Att Westander väljer att kalla mig och mitt parti för fula saker och misstänkliggöra oss bryr jag mig inte så mycket om. Det var länge sedan någon brydde sig om Westanders utspel i allmänhet.

Joakim Wallerstein säger att han har noterat att Aftonbladet har ändrat sin inställning.

– Vi är positiva till det, men det påverkar oss inte. Aftonbladet har ju tidigare sagt att förbudet har berott på att vi har olika värdegrund. Vi har inte ändrat vår, så frågan är om Aftonbladet har ändrat sin.

Finns det ett intresse hos er av att annonsera i Aftonbladet?

– Nej, vi lägger våra annonspengar på andra ställen, där vi får mycket bättre respons. Vi tycker inte att Aftonbladet är en tidning som alla andra, den är sosse-styrd, åtminstone på ledarsidorna. Men det är en bra signal att de respekterar Sveriges tredje största parti, säger Joakim Wallerstein

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.