Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

Riksmedia når 100 miljoner

Publicerad: 7 Februari 2012, 09:26
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:33

Riksmedia ökade försäljningen med 6 procent förra året. Nu rullar annonspaketet ut en digital satsning.


Ämnen i artikeln:

Riksmedia

Riksmedia omsatte 100 miljoner kronor förra året. Det är en ökning på 6 procent för jämförbara titlar. Paketet tappade dock Svenska Dagbladet och Östran inför 2011, vilka inte är inräknade i jämförelsen.

Ökningen är lite mindre än förväntad.

– Vi hade högre krav på oss själva, säger Leslie Marsden, vd på Riksmedia.

Hur stor blev vinsten?

– Det får jag inte gå ut med ännu.

Vid årsskiftet drog Riksmedia igång en digital försäljningssatsning då Suzanne Kallin rekryterades från Hela Skåne.

Målet är att samla upp och paketera de olika tidningarnas digitala produkter, som sajter, läsplatte-appar och mobila lösningar.  

Riksmedia ska dels sälja rikstäckande paket, men också geografiskt segmenterade paketeringar.

Målet är att den digitala försäljningen ska stå för 10 procent av Riksmedias omsättning 2013.

– Vi har kikat på digital försäljning länge och det har funnits efterfrågan från kunderna. Nu börjar våra uppdragsgivare komma ikapp och det finns ett underlag som är värt att paketera.

Närmare 80 dagstidningar ingår i Riksmedia. Däribland Alingsås Tidning, Karlskoga-Kuriren, Haparandabladet och Sundsvalls Nyheter.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Riksmedia

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev