Få hela storyn
Starta din prenumeration
Dagspress
Publicerad: 24 januari 2013, 13:21
Uppdaterad: 6 december 2015, 13:58
En underhållande drift med näringslivets bonusexcesser. Det ger Coops annons om en ”riktigt fet julbonus” segern i Månadens printannons.
Coop har under det gångna året i kommunikationen tryckt på att kedjan ägs av sina medlemmar. Det nya konceptet med återbäring – där medlemmarna kan få upp till 5 procent av beloppet de handlat för som bonus varje månad – har varit bärande.
Forsman & Bodenfors annons där Coop lovar att ge sina ägare ”en riktigt fet julbonus” står nu som segrare i årets första upplaga av Månadens printannons.
– Den har gett en spark i baken på potentiella kunder, säger Staffan Hultén, grundare av RAM.
Annonsen utmärker sig framför allt genom 35 procent av de tillfrågade svarar att de kan tänka sig att ändra sitt beteende efter att ha sett annonsen, till exempel genom att besöka en butik eller att handla.
Om Månadens printannons:
Dagens Media utser varje månad ”Månadens printannons”. Till grund för redaktionens val av annons ligger RAM:s mätningar. Tävlingen presenteras av Svea Media.
En längre version av denna artikel har tidigare publicerats i Dagens Medias papperstidning #1 2013. Läs hela artikeln i DM Plus.
Kund: Coop
Mediebyrå: OMD
Reklambyrå: Forsman & Bodenfors
Arbetsgrupp på Forsman & Bodenfors
Art director: Johan Eghammer och Johanna Hofman-Bang
Copywriter: Johan Olivero och Ulrika Karlberg
Formgivare: Axel Söderlund
Projektledare: Anders Härneman
Produktionsledare: Patrik Danroth
Erik Wisterberg