Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Resultat: 1 av 3 vill handla hos Coop

Publicerad: 24 januari 2013, 13:21
Uppdaterad: 6 december 2015, 13:58

En underhållande drift med näringslivets bonusexcesser. Det ger Coops annons om en ”riktigt fet julbonus” segern i Månadens printannons.


Coop har under det gångna året i kommunikationen tryckt på att kedjan ägs av sina medlemmar. Det nya konceptet med återbäring – där medlemmarna kan få upp till 5 procent av beloppet de handlat för som bonus varje månad – har varit bärande.

Forsman & Bodenfors annons där Coop lovar att ge sina ägare ”en riktigt fet julbonus” står nu som segrare i årets första upplaga av Månadens printannons.

– Den har gett en spark i baken på potentiella kunder, säger Staffan Hultén, grundare av RAM.

Annonsen utmärker sig framför allt genom 35 procent av de tillfrågade svarar att de kan tänka sig att ändra sitt beteende efter att ha sett annonsen, till exempel genom att besöka en butik eller att handla.

Om Månadens printannons:

Dagens Media utser varje månad ”Månadens printannons”. Till grund för redaktionens val av annons ligger RAM:s mätningar. Tävlingen presenteras av Svea Media.

En längre version av denna artikel har tidigare publicerats i Dagens Medias papperstidning #1 2013. Läs hela artikeln i DM Plus.

De står bakom segern

Kund: Coop

Mediebyrå: OMD

Reklambyrå: Forsman & Bodenfors

Arbetsgrupp på Forsman & Bodenfors

Art director: Johan Eghammer och Johanna Hofman-Bang

Copywriter: Johan Olivero och Ulrika Karlberg

Formgivare: Axel Söderlund

Projektledare: Anders Härneman

Produktionsledare: Patrik Danroth

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.