Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Reportrar utan gränser släpper verktyg för pressetik

Publicerad: 18 maj 2021, 12:07

Reportrar utan gränser lanserar internationellt verktyg som ska bidra till en öppenhet kring pressetik.


Ämnen i artikeln:

Reportrar utan gränser

Det digitala verktyget går under namnet ”Journalism trust initiative” (JTI) och det konkreta syftet med det är att motarbeta desinformation genom att identifiera och stötta trovärdiga nyhetsmedier. Genom verktyget ska medier även kunna jämföra den egna redaktionens arbetssätt med ”best practices” inom mediebranschen. 

Branschstandarden har tagits fram av Reportrar utan gränser tillsammans med 130 internationella medieorganisationer och experter under flera års tid.

Verktyget har även pilottestat av ett 50-tal medieföretag, däribland Schibsted, tyska Der Spiegel och franska France Télévisons.

– Det här handlar inte om något som ska ersätta eller konkurrera med Medieombudsmannen, utan om ett verktyg som ska göra det lättare för alla att se hur medier arbetar med oberoende och faktabaserad journalistik och hur det skiljer sig från desinformation, propaganda och påhittade nyheter, säger Erik Halkjaer, ordförande för RSF Sverige, i en kommentar. 

Mer om verktyget:

JTI består av en genomlysning av medieföretaget i tre steg:

I det första steget svarar medieföretaget internt på en rad frågor i ett självtest och där man jämför svaren med JTI:s standard.

I steg två kan företaget välja att publicera svaren för att på så vis öka öppenheten i en ”Transparency Report”.

I det tredje steget kan företaget välja att låta en opartisk certifieringsorganisation granska och publicera hur väl svaren överensstämmer med ”best practices”. I slutända kan det leda till att företaget får ett JTI-märke som bevis för att man uppfyller JTI-kraven.

Verktyget finns tillgängligt på engelska, franska, tyska och spanska.

Källa: Reportrar utan gränser

 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Reportrar utan gränser

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.