Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Relationen mellan mediehusen och nätjättarna under förändring – Facebook alltmer marginaliserat

Publicerad: 19 oktober 2021, 08:13

Aftonbladets biträdande redaktionschef Martin Schori och Dagens Nyheters redaktionella utvecklingschef Martin Jönsson beskriver hur Googles betydelse har ökat.

Google är viktigt för medierna, Facebook knappast alls. Viktigast är hög andel direkttrafik. Men hotet mot nyhetsjournalistiken är att unga läsare värderar nyheter från kompisar högre än från journalister.


Ämnen i artikeln:

Tema: sociala medierDagens NyheterAftonbladetGoogleFacebookDigitala temaveckor

Nordiska medier har vid en internationell jämförelse en unikt hög andel direkttrafik, runt 65 procent. Det är en följd av starka varumärken, tidig nätnärvaro och starkt förtroende som nyhetskällor.

Få hela storyn –

starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll med dagliga nyheter, reportage och granskningar
Analyser från ledande experter varje vecka
Digitala “temanummer” åtta gånger per år
Guider med konkreta tips och råd hur du lyckas i det nya medielandskapet

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 5 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala innehåll, analyser, guider och temanummer. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev