Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag14.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Rekordstort tapp – medieinvesteringarna backar med 440 miljoner

Publicerad: 9 Juni 2020, 07:28

”Utbudet av mediekontakter är väsentligt mycket högre än efterfrågan, vilket driver mediepriserna nedåt i samtliga kanaler”, säger Jochum Forsell, senior partner på Hear.

Foto: Getty Images

Alla mediekategorier backar under maj månad. Aldrig någonsin tidigare har månaden uppvisat så svaga siffror.


Ämnen i artikeln:

MediebyråbarometernSveriges Mediebyråer

Raset under maj månad blev rekordstort. Samtliga mediekategorier backar och investeringsnivåerna är den lägsta för maj månad någonsin.

Totalt minskade investeringarna förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar med 34,4 procent, vilket motsvarar 440 miljoner kronor. 

Ackumulerat hittills i år visar medieinvesteringarna en negativ tillväxt på 24,5 procent. I reda pengar innebär det hela 1,6 miljarder kronor.  

– Medieinvesteringarna fortsätter att falla kraftigt till följd av corona-krisen. Maj 2020 är den lägsta noteringen för en maj-månad sedan mätningarna startade 2007, och de flesta mediekategorier noterar en all time low. April och maj är vanligtvis högsäsong för medieköp, och de minskningar vi har sett under krisen drabbar medierna därför mycket hårt. Det är högst osannolikt att de förlorade pengarna återinvesteras senare under året, och som en följd av det kommer vi att se – och har redan sett – varsel, nedläggningar och sammanslagningar hos publicister, säger Daniel Eriksson, styrelseordförande Sveriges Mediebyråer, i en kommentar. 

Tuffast har mediekategorierna dagspress kväll som backade med hela 56,6 procent samt utomhus/trafikreklam som backade med 56,1 procent under månaden. 

Sammantaget minskade printkategorierna med 44 procent. Även de digitala köpen minskade med 32 procent. 

– När folk försvinner från gator, köpcentrum och kollektivtrafik är det naturligt att också annonsörerna försvinner. Så är dock inte fallet för övriga mediekanaler. Den generella mediekonsumtionen har ökat under coronakrisen: vi tittar mer på tv och rörlig bild, läser mer, använder sociala medier och digitala kanaler i högre utsträckning. Trots detta minskar medieköpen. Utbudet av mediekontakter är väsentligt mycket högre än efterfrågan, vilket driver mediepriserna nedåt i samtliga kanaler. Den stora nedgången i maj är en kombination av neddragna budgetar och sjunkande mediepriser, säger Jochum Forsell, senior partner på Hear, i en kommentar. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.