Få hela storyn
Starta din prenumeration
Dagspress
Publicerad: 28 Mars 2013, 09:21
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:50
Reklampriserna ökade med sju procent under 2012, enligt en ny rapport från IRM. Det medieslag som höjt sina priser mest under året är Internet, men även dagspressen höjde.
Ämnen i artikeln:
IRMUnder 2012 ökade priserna för reklamköp hos dagspressen, TV, tidskrifter och Internet. Utomhus och radio har sänkt sina priser, medan DR-kategorin ligger på en stabil nivå. Det visar färska siffror från Institutet för Reklam- och Mediestatistik, (IRM) som har sammanställt prisutvecklingen för de elva största mediekategorierna.
Att dagspressen höjer priserna trots att de tappar läsare och annonsörer har en förklaring:
– Det känns konstigt att de ökar när inte mediebranschen går uppåt, men det är inte så konstigt som det låter. De tappar annonsörer och läsare men de som är kvar är de som ser att dagspress fungerar. De dyra annonserna finns kvar, säger Tobias Hedström, analyschef på IRM.
Internet är den kategori där priserna har höjts överlägset mest, med över 20 procent.
– Det finns färre annonser på nätet, skräpannonserna har försvunnit, de man köper är dyra. Eftersom det görs mindre annonsering går priserna upp, säger Tobias Hedström.
Den kategori som har tappat mest i prisutveckling är utomhusreklam.
– Det är nästan en femtedel billigare än förra året. Det är ett stort prisfall, som beror på att man har ett stort utbud och inte lyckas sälja allt.
Ylva Larsson
Ämnen i artikeln:
IRM