Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Reklammarknaden upp 4 procent

Publicerad: 30 April 2010, 08:29
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:52

Under årets första kvartal landade reklamintäkterna på 6,8 miljarder kronor – 250 miljoner kronor upp jämfört med motsvarande kvartal 2009.


Enligt IRM är det internet- och tv-reklamen som driver marknaden med tvåsiffriga tillväxttal, men även Storstadspressen ökar annonsintäkterna markant jämfört med motsvarande kvartal i fjol.

– Att reklammarknaden redan nu visar tydliga tecken på vändning vittnar om en underliggande tillväxtkraft på marknaden som återkommer när förtroendet för ekonomin kommer tillbaka, säger IRM:s vd Magnus Anshelm, i ett pressmeddelande.

– Detta ser man kanske allra tydligast i TV-reklamen som vänder en nedgång till en ökning med närmare 10 procent. Likaså bör man notera att ryktet om bannerns död är klart överdrivet. Displayannonseringen, som till stor del utgörs av banners, ökar nämligen med hela 11 procent.   

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.