Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag15.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Reklamköpen ned 23 procent i maj

Publicerad: 16 juni 2009, 06:20
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:20

1,1 miljarder har försvunnit från mediemarknaden hittills i år. Tv vinnare medan dagspress fortsätter nedåt, visar Mediebyråbarometern.


Medieköpen via Sveriges Mediebyråers medlemmar backade med 23 procent i maj jämfört med samma månad förra året. Totalt i år är minskningen 20 procent, vilket betyder att de totala  investeringarna har backar med 1,1 miljarder kronor under årets fem första månader.

– Det har visat sig att även de traditionellt starka månaderna, såsom april och maj jämfört med 2008, har varit de hittills svagaste, tillsammans med januari. Många annonsörer har det fortsatt tufft och kämpar för sin överlevnad och det märks i och med att det är betydligt färre och mindre investeringar än tidigare år, säger Per Rosvall, vd för Sveriges Mediebyråer, i ett pressutskick.

Precis som tidigare månader i år är bio det enda medieslaget som ser en positiv tillväxt. Alla andra backar, men några tar andelar från varandra. Tv:s andel av mediekakan växte i maj, mediets nedgång ligger på 15 procent. Utomhus (-17) och internet (-21) går också bättre än marknaden.

Sämre går det för fackpress (-47), kvällspress (-45) och populärpress (-44).

– Som vi tidigare har kunnat konstatera under våren, har de senaste månaderna inneburit ett stålbad för många mediekategorier, och frågan är om det kommer finnas lika stor mångfald i tidningshyllorna i höst när var tredje annonsör är borta, säger Per Rosvall.

 

Mediekategorier som ökar i maj:

Bio 23 procent

 

Mediekategorier som minskar i maj:

Fackpress -47 procent

Kvällspress -45 procent

Populärpress -44 procent

DR/Annonsblad -31 procent

Radio -28 procent

Dagspress landsort -26 procent

Dagspress storstad -22 procent

Internet -21 procent

Utomhusreklam -17 procent

TV -15 procent

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.