Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Rehnberg gör temabilagor: "Inget dasspapper"

Publicerad: 27 maj 2009, 04:04
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:36

Pauses förre chefredakör Hugo Rehnberg kliver in som delägare i Perfect Magazine Scandinavia, som ger ut tidningen Perfect Magazine samt glossiga tematidningar med samma namn. Målet är att omsätta 12 miljoner kronor i år.


Perfect Magazine drevs inledningsvis inom Moore och Pauses förlag Perfect Media Group, som Hugo Rehnberg medgrundade. Tidningen köptes senare ut av grundarna Henrik Raspe och Joakim Uväng och har sedan dess getts ut med två nummer per år. Nu har man tagit in it-miljonären Göran Arvinius, med bakgrund hos TV4, Carat och Doubleclick, samt Hugo Rehnberg.

Bolaget ska i år ge ut ett tiotal temabilagor som distribueras med Svenska Dagbladet. Upplagan blir minst 100.000 exemplar per utgivning.

- Till skillnad från de andra bilagorna som oftast ser ut som dasspapper vill vi göra bilagor med dyrare papper och format, med ett kvalitativt innehåll. Det ska kännas som ett tunnt magasin, säger Hugo Rehnberg.

Bilagorna har olika teman, som vår- och höstmode, fine dining och resor, men alla går under namnet Perfect.

- Det som är intressant, tycker jag, är att vi låter ett befintligt magasin yngla av sig. En del av innehållet har gått i magasinet, sedan adderar vi utifrån temat vi kör. Vi kan få större räckvidd för tidningen och möjlighet att bygga vårt varumärke, säger Hugo Rehnberg.

Packningsgraden ligger på 50 procent och det redaktionella skrivs av frilansare som Marcus Dunberg och Agnes Braunerhielm. Samtidigt lanseras sajten, aperfectguide.se, med inriktning på guider och listor. För att driva trafik har man tagit en ett gäng bloggare, som Sophie Rosensvärd, vars tidigare hemvist var Stureplan.se.

Martin Schori

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev