Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Dagspress

Redaktionschefen lämnar Aftonbladet

Håkan Andreasson lämnar efter 20 år på tidningen. "Att vara hög chef på en kvällstidning är en stentuff utmaning", säger Håkan Andreasson till Dagens Media.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 29 Januari 2019, 07:05

Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

"När jag började var print gigantiskt med tydliga inkomstkällor och en enkelhet gentemot läsarna", säger Håkan Andreasson om digitaliseringen som präglat branschen.

Foto: Janne Næss/Press

Efter 20 år på Aftonbladet har Håkan Andreasson valt att lämna Aftonbladet. Han började som nyhetschef 1999 och har sedan dess hunnit med att vara både editionschef och sportchef. Senast kommer han från tjänsten som redaktionschef, en roll han haft sedan fem år tillbaka. 

Hur känner du inför att lämna Aftonbladet efter så många år?

– Både med glädje och sorg. Aftonbladet har varit en bärande del av mitt liv de senaste 20 åren och jag är både glad och tacksam för vad jag har fått vara med om där. Det har blivit som en familj med allt vad det innebär, säger Håkan Andreasson till Dagens Media och fortsätter: 

– Samtidigt har jag gjort det mesta under den tiden, allt från att vara redigerare till sportchef och slutligen redaktionschef. Jag kom helt enkelt till vägs ände utmaningsmässigt. Det var ett svårt beslut att välja att lämna Aftonbladet men det är dags att prova något nytt. 

Håkan Andreasson säger att han är redo för nya utmaningar och kommer börja med att ta sig an mindre konsultuppdrag.

– Den senaste tiden har jag tagit mig tid att fundera på vad jag vill framåt, omprioriterat mitt liv lite och värdesatt att vara en mer närvarande pappa. Samtidigt är jag sugen på att se vad mitt nästa steg blir. Jag är tacksam för alla år på Aftonbladet och har varit med om en resa som är få förunnade där jag tar med mig ovärderliga kunskaper, erfarenheter och vänner för livet.

Om du ska försöka sammanfatta dina år på Aftonbladet, vad har varit mest utmärkande?

– Det går inte att komma förbi digitaliseringen och hur den har förändrat vår bransch i grunden. När jag började var print gigantiskt med tydliga inkomstkällor och en enkelhet gentemot läsarna. I dag har allt förändrats, väldigt mycket till det bättre, användarna accepterar, med rätta, inte längre en produkt som valts ut av redaktörer ett antal timmar tidigare. Hade intäktsströmmarna varit klara hade mediebranschen varit i en gyllene tidsålder. Där ligger den stora utmaningen framöver, för alla mediebolag.

Det roligaste, berättar Håkan Andreasson, var att bygga upp och skapa Sportbladet. 

– Den nybyggarandan tror jag aldrig jag kommer få uppleva igen. Att vi sen vann pris för årets redaktion när jag var sportchef är jag faktiskt väldigt stolt över.

Vilka är de främsta erfarenheterna som du tar med dig?

– Att vara hög chef på en kvällstidning är en stentuff utmaning. Du blir ständigt utmanad av en extremt kompetent arbetsstyrka som kräver svar. Det gäller att lyssna på den kompetensen samtidigt som du är rak, ärlig och tydlig när du fattar beslut. Att göra stora förändringar i en sådan miljö är inte lätt men jag har lärt mig vad som krävs och vilken resa man måste gå igenom för att nå resultat, säger han. 

Kvar som redaktionschefer på Aftonbladet är Michael Poromaa, Lotta Folcker och Karin Schmidt. 

Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.