Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

”Rätt av City att byta nisch”

Publicerad: 24 juni 2009, 08:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:19

Jimmy Bolander, mediechef på Mediacom, blir inte förvånad om City blir veckotidning inom kort.


Att Bonnier Tidskrifter tar över utgivningen av Stockholm City var inget oväntat besked hos mediebyråerna. Efter den tidigare omgörningen, då utgivningstakten minskade och tidningen satsade tydligare på temautgåvor, har det varit svårt att betrakta City som en nyhetstidning.

– Efter den förändringen så hamnade City initialt någonstans i landet mellan nyhetstidning och tidskrift. Med den förändring som nu görs, där tidningen införlivas under Bonnier Tidskrifter, blir det ännu tydligare att man vill att den ska gå mot att ses som en veckotidning med ännu mindre nyhetsfokus, säger Jimmy Bolander, mediechef på Mediacom.

– I och med detta kommer City sannolikt också, utifrån ett medievalsperspektiv, i större utsträckning utvärderas baserat på en tidskrifts primära medieegenskaper, snarare än utifrån ett dagstidningsperspektiv, fortsätter han.

Linda Sätterström, printchef på OMD, tycker att det är ett naturligt steg för City att få ifrån att vara en nyhetstidning. Hon tror att många mentalt redan placerat City i tidskriftfacket.

– City har inte platsat i morgontidningssegmentet sedan nedgången i utgivning. Den är mer en Stockholmsguide än en nyhetstidning i dag, med bra nöje och Stockholmsbevakning. Tidningen konkurrerar mer med Nöjesguiden än med Metro, säger hon.

Linda Sätterström tror inte att Metro påverkas nämnvärt av att Bonnier Tidskrifter tar över City. Sedan City gick ner i utgivning har det varit svårt att placera Metro och City i samma segment. Därför tycker hon också att City bör se över sina distributionskanaler.

– Om majoriteten av läsarna inte längre väljer City på morgonen, behövs nya samarbetspartner och distributionsställen. City bör finnas på ännu fler kaféer, butiker och köpcentra än idag, på samma platser där Nöjesguiden finns.

Jimmy Bolander tror inte att det är otänktbart att City minskar utgivningstakten ytterligare och blir en renodlad veckotidning, som kommer ut en dag i veckan.

– På det sättet kan City fokusera resurserna ytterligare för att bli en slagkraftig veckotidning för Stockholmarna med en riktigt stark utgåva varje vecka. Men det är sagt svårt att avgöra innan vi fått höra Citys egna resonemang och framtidstankar kring City, säger Jimmy Bolander.

Vad betyder det att uppdragstidningsförlaget Spoon Publishing tar över produktionen?

– Jag vet inte mycket om Spoon. Idag håller City hög redaktionell kvalitet och förhoppningsvis fortsätter man med det. Jag kan tänka mig att Spoon kanske styr ännu mer mot vissa huvudområden som drivs hårdare än andra, säger Linda Sätterström.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.