Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

Ras för Aftonbladets digitala annonsförsäljning

Publicerad: 25 Oktober 2019, 06:17

Aftonbladets digitala annonsförsäljning rasar.

Foto: Janne Næss

Uppdaterad. Schibsteds medieverksamhet gör under q3 ett något bättre resultat än förra året – men för Aftonbladet störtdyker de digitala annonsintäkterna.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetSchibsted

Schibsteds rapport för det tredje kvartalet i år visar att koncernens digitala prenumerationsintäkter på totalen ökar från förra årets 174 miljoner norska kronor, till 225 miljoner norska kronor i år. 

Även Aftonbladet visar på en liten förbättring när det gäller de digitala prenumerationsintäkterna, och ökar från ett resultat om 29 miljoner norska kronor förra året, till 35 miljoner norska kronor under q3 i år.

Prenumerationsintäkterna har i sin helhet ökat för Schibsted, från 590 norska miljoner kronor under tredje kvartalet 2018, till 634 norska miljoner kronor i år.

Schibsteds Sverigechef Raoul Grünthal kommenterar i ett pressmeddelande:

– Vi satsar ständigt på att förbättra användarupplevelsen i våra digitala tidningar. Både Aftonbladet och Svenska Dagbladet ser stigande digitala prenumerationsintäkter tack vare en ökad betalningsvilja hos läsarna. Tidningarna har god kostnadskontroll, med lägre kostnader i Q3 jämfört med föregående år, vilket är en förutsättning för vår långsiktiga styrkeposition, säger han.

När det gäller de digitala annonsintäkterna ser det sämre ut. Intäkterna från displayannonser föll under kvartalet, vilket förklaras av en svag annonsmarknad och kraftigt sjunkande annonsintäkter från spelbolagen. De digitala annonsintäkterna för Aftonbladet sjönk med 25 procent under kvartalet. 

Schibsteds displayannonsering står för 90 procent av mediehusets annonsintäkter, enligt Joakim Flodin, som är koncernens svenska försäljningsdirektör.

Schibsted News Media ökar sitt resultat från 186 miljoner norska kronor under q3 förra året, till 196 miljoner norska kronor under samma period i år.(Ebitda)

För koncernen som helhet ökade intäkterna under det tredje kvartalet med sex procent, till 4 600 miljoner norska kronor. Resultatet (Ebitda) landade på 1045 miljoner norska kronor, jämfört med  865 miljoner norska kronor förra året.

LÄS MER: Så går de svenska medieföretagen 

Janne Naess

Reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

AftonbladetSchibsted

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.