måndag30 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Rapport: Medier överger programmatic under 2023

Publicerad: 13 januari 2023, 09:38

Reuters Institute och Oxford Universitys rapport spår att medier kommer att i allt högre grad överge programmatiska köp under 2023.

Foto: Getty

Reuters har tillsammans med universitetet i Oxford tittat i spåkulan för 2023 släppt en jätterapport om medier. Bland trenderna syns neddragningar, fokus på läsarintäkter och att medier kommer överge programmatisk annonsering.

Ämnen i artikeln:

ProgrammaticRapportNyheterDagspress

Joakim Wedholm

joakim.wedholm@dagensmedia.se


Rapporten, som är skriven av Reuters Institute tillsammans med Oxford University, tar upp en lång rad trender för medierna under 2023 baserat på intervjuer med över 300 mediechefer i över 50 länder.  Rapporten spår att medier som inte omfamnat det digitala fullt ut kommer att få svårt att konkurrera under året. Mediecheferna som intervjuats i rapporten är också oroliga över lågkonjunkturen och dess inverkan på annonsinvesteringar. Till och med de mest optimistiska spår neddragningar och varsel under året.

LÄS OCKSÅ: Ad fraud-gurun uppmanar svenska annonsörer att skrota programmatic 

En annan trend rapporten spår är att medier i allt högre grad kommer överge programmatiska köp under året. Detta till följd av att bland annat Bloomberg News övergav det i januari i år på grund av användarupplevelse kring annonserna är dålig. I oktober publicerade medieföretagets vd, M. Scott Havens, ett öppet brev där han annonserade uppbrottet med programmatiska köp. Han radade upp flera anledningar bakom beslutet, bland annat nämnda användarupplevelse men också att bolaget inte längre tror att det är logiskt för marknadsförare att låta annonsörer nå deras värdefulla publik med budgetannonser.

LÄS OCKSÅ: Så slukar bottarna din reklambudget 

Rapporten tar också upp läsarintäkter som en allt viktigare intäktskälla för nyhetsmedier i en lågkonjunktur där annonsintäkterna väntas vika. Hela 68 procent av tillfrågade mediechefer ser positiv tillväxt inom läsarintäkter kommande året. Samtidigt målas en mörk bild upp av de tidningar och tidskrifter som fortfarande är beroende av sin printproduktion när annonsering väntas falla och kostnader väntas öka.

”Alla publikationer som fortfarande är beroende av print- och annonsintäkter kommer stöta på svåra problem under året. Regionala och lokala tidningar är framförallt sårbara, vilken kan få regeringar i vissa länder att ingripa och stötta dem”, skriver rapportförfattarna.

LÄS OCKSÅ: Så många miljarder försvinner i ad fraud varje år i Sverige – så gör du för att rädda dina pengar 

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev