Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Raoul Grünthal om nya mediekoncernen: "Diskussionerna fortsätter i en positiv anda"

Publicerad: 15 September 2015, 12:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:51

Vid årsskiftet ska Schibsteds och Mittmedias gemensamma mediekoncernen stå klar.


I maj meddelade Mittmedia och Schibsted att de planerar att starta en gemensam mediekoncern där de ska samla sina morgontidningar på den svenska marknaden. Det innebär bland annat att Mittmedia kommer att äga 70 procent av Svenska Dagbladet.

Ambitionen är att alla papper ska vara påskrivna innan årsskiftet och just nu är bolagen inne i slutfasen av den företagsbesiktning man vanligtvis gör när man slår ihop två bolag.

– Vi tittar på de olika strukturerna och lär känna dem och ser hur de ser ut i detalj. Det är en ganska omfattande process men det rullar på bra. Diskussionerna fortsätter i en positiv och konstruktiv anda, säger Raoul Grünthal, koncernchef för Schibsted Sverige, till Dagens Media.

Han har tidigare sagt att Schibsted kommer att vara en aktiv ägare i den framtida mediekoncernen.

– Svenska Dagbladet har, sett till den senaste delårsrapporten, utvecklats positivt, men vi tror att det här är en nödvändigt struktur där vi kan alliera många tidningar i det vi gör. Även om morgontidningarna är olika finns det vissa saker man har gemensamt när man ska utveckla en digital strategi. Vi ser synergier i tidningarnas digitala satsningar.

Exakt hur den nya mediekoncernen ska organiseras är inte klart.

– Det har vi inte kommit fram till exakt. Vårt mål är att skapa en ny koncern där det kommer att finnas delägarna Svenska Dagbladet och delägarna Mittmedia. Hur styrelsen kommer att se ut har vi inte kommit in på ännu, det är sådana saker vi ska gå vidare med i höst. Målet är att skapa en ny koncern som samlar svenska morgontidningar, säger Raoul Grünthal.

Den nya koncernen ska bestå av Svenska Dagbladet, 18 tidningar från Mittmedia samt de 10 tidningar från Promedia som Mittmedia äger 55 procent av.

LÄS OCKSÅ:

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.