Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Raoul Grünthal: "Jag har bara fokuserat på att hitta den bästa publishern"

Publicerad: 6 April 2016, 09:25
Uppdaterad: 6 April 2016, 09:30

Schibsteds koncernchef Raoul Grünthal om valet av Sofia Olsson Olsén som publisher.


Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Klockan 10.30 i dag informerade Raoul Grünthal personalen på Aftonbladet om att Sofia Olsson Olsén tar över som publisher efter Jan Helin.

– Det känns väldigt bra och inte minst känner jag ett väldigt stort stöd internt, vilket är extra skönt. Jag upplever att det finns en stor respekt för henne bland personalen på Aftonbladet, säger Raoul Grünthal till Dagens Media.

Det har in i det sista varit oklart om Schibsted, med Sverige-vd:n Raoul Grünthal i spetsen, skulle tillsätta en ny publisher för Aftonbladet eller om ansvaret skulle delas på en chefredaktör och en vd. Nu står det dock klart att Sofia Olsson Olsén, likt Jan Helin, få rollen som publisher. Raoul Grünthal menar att det var två faktorer som talade starkt för henne.

– Vi kom ganska tidigt fram till att en publisher är att föredra, en person som kan ha hela ansvaret för Aftonbladet. Sofia är en person som kan Aftonbladet utan och innan, som har jobbat länge på olika delar av Aftonbladet. Hon har jobbat med Plus där hon kommit in i affärsdelen, med HR och på redaktionen naturligtvis. Hon har rätt profil för att vara publisher, säger Raoul Grünthal och fortsätter:

– Det andra är att hon har väldigt bra personliga egenskaper, givet där vi står som bolag, koncern och bransch. Hon är bra på att bygga organisation, få människor att växa och att driva förändring. Jag skulle beskriva henne som en bra lagbyggare och det behövs. Det är en väldig resa branschen går igenom med fantastiska möjligheter, men då måste organisationen följa med.

Hur många kandidater har ni haft?

– Vi har skannat av hela marknaden, internt och externt så det går inte att säga exakt hur många vi har funderat kring, men det har varit en process där vi har trappat ner succesivt och kommit fram till det här beslutet, säger Raoul Grünthal.

Sofia Olsson Olsén blir den första kvinnan någonsin på posten. Hur ser du på det?

– Jag har bara fokuserat på att hitta den bästa publishern, sen är det jättekul att det är en kvinna. Men framförallt den bästa publishern.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.