Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Rådgivarna skeptiska till DI Dimension

Publicerad: 16 September 2009, 13:41
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:13

Kul och vågad satsning. Men DI Dimension får nog svårt att locka annonsörer, enligt tre printexperter som Dagensmedia.se talat med.


DI Dimension ska fungera som ett komplement till DI Weekend och fokusera på fördjupning och analys snarare än livsstilsmaterial.

Den distribueras med Dagens Industri och det första numret når marknaden imorgon, torsdag.

Dagensmedia.se frågade tre printexperter om tidningens potential.

– Jag tycker det är roligt att någon vågar satsa,  att det händer lite mitt i en sådan här konjunktur. DI skulle ha kunnat skjuta på lanseringen om de varit fega, säger Bizkits printchef Fredrik Malmfält.

Nikolina Gorupec på Initiative Universal, håller med:

– Det är en vågad satsning från DI med tanke på att de tappat sina största annonsörer i redan befintliga kanaler, säger hon.

Fredrik Malmfält säger att DI Dimensions utseende och innehåll påminner om en hybrid av Fokus och Veckans Affärer.

– Det kräver lite av läsaren, det är längre artiklar som kan intressera många, bara man ger den lite tid. Men DI Dimension kommer nog inte få det antal läsare som DI Weekend har, fortsätter han. 

Även Adons mediechef Johanna Alanko tycker att DI Dimension är en blandning av VA och Fokus. Och det är inte nödvändigtvis positivt, säger hon:

– Det hade varit lättare om de hade särskiljt sig och försökt hitta en egen plats på marknaden. Nu hamnar de kanske mellan stolarna, säger hon.

DI Dimension riskerar att attrahera en liten målgrupp, enligt Johanna Alanko.

– På Adon är vi lite skeptiska. De säger att de vill låta makthavarna tala till punkt men det finns en risk att tidningen blir för smal.

Nikolina Gorupec tycker att DI Dimenson ger ett mervärde till både läsare och annonsörer.

– För DI blir det enklare att paketera större annonslösningar. Men i första skedet kommer nog Dimensions syfte bli att ta hem större andel av annonsbudgetarna. Ett mervärde även för annonsörerna så att säga.

I den första utgåvan av Dimension syns i huvudsak b2b-annonsörer.

– Frågan är om företagare, som ändå utgör 85 procent av prenumerationsstocken, kommer att hitta tiden till att addera till ytterligare ett affärsmagasin. Ser man på dubbeltäckningen mellan DI och exempelvis Affärsvärlden så läser redan 40 procent av den senare DI, säger Nikolina Gorupec och fortsätter:

– Även om DI själva säger att de inte jämför sig med affärsmagasinen så är det därifrån de har störst potential att plocka pengar. Och läsare.

Johanna Alanko:

– Eftersom den blir så pass smal kan det bli svårt att hitta annonsörer. De kan behöva mer lifestyleannonsörer och de kommer nog inte att hitta dit.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.