Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Rådgivarna gör tummen upp för nya SvD

Publicerad: 28 Augusti 2009, 07:31
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:15

I dag, fredag, är det premiär för nya SvD. Dagensmedia.se bad några printchefer recensera tidningen. "Den tydligare uppdelningen gör det lättare för våra annonsörer att hitta sina målgrupper", säger Nikolina Gorupec, tf printchef på IUM.


Som Dagensmedia.se tidigare berättat har Svenska Dagbladet under en längre tid jobbat med en större omgörning av papperstidningen.

Relanseringsarbetet har letts av utvecklingschefen Bo Hedin, som nyligen lämnade tidningen, helgchefen Ann Axelsson samt Martin Jönsson, SvD:s redaktionschef.

I dag, fredag, kan de presentera resultatet.

– Jag tycker spontant att tidningen ser bra ut, det är starka foton, tydligare rubriker, fin grafik och mer färg. Svenskan andas alltid mycket självförtroende och de gör bra förändringar, säger Frida Åberg, printchef på Carat.

Nikolina Gorupec, tf printchef på Initiative Universal håller med:

– Det var dags för en omgörning nu. Bonnier gör om sina tidningar oftare för att ge läsarna något nytt, säger hon.

Vilka är de största förändringarna?

– Man ser tydligare de olika avdelningarna, vilket läsarna kommer att märka. Det gör det också lättare för våra annonsörer att hitta sina målgrupper, säger hon.

Överlag känns tidningen ”fräschare och modernare”, säger hon:

– Den är luftigare. Vissa delar har nästan lite gratistidningsstuk.

John Goliats, printchef på Mindshare, beskriver satsningen som ”modig”.

– Det har ju gått bra för dem på upplagesidan så det är modigt att de satsar så pass offensivt, säger han.

Kring tidningen har SvD en wrap där chefredaktören Lena K Samuelsson berättar om omgörningen.

– Det är lite kul och ett bra sätt att visa för läsarna att man tar tag i tidningen. Dessutom såg man direkt när man öppnade att där var tidningen, så det ser jag inga problem med, säger Patric Meyer, printchef på Maxus.

Svenskan kommunicerade redan i våras att tidningens helgutbud skulle förändras. Bilagan Min Helg lades ned, samtidigt som magasinet K nu får breddat innehåll och ökad utgivning.

– Att de tar in modet från Min Helg och lägger det i K kanske kan attrahera fler modeannonsörer som nu kommer in i den etablerade K, säger Frida Åberg.

Tanken med Min Helg var att locka varumärkesannonsörer till helgerna.

– Jag tror att de kommer få det fortsatt svårt att fylla helgbilagorna med varumärkesannonsörer. Helgerna är starka detaljistdagar, säger Mindshares John Goliats.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.