Rådgivare sågar Metros SD-bojkott

Metro nobbar Sverigedemokraternas annonspengar eftersom de är rädda att andra annonsörer ska reagera negativt. Men mediebyråerna gör tummen ned. "Jag skulle föredra att leva i ett samhälle som avstår från censur och litar på att medborgaren är klok nog att fatta egna beslut", säger OMD:s vd Ola Bergström.

Som Dagensmedia.se tidigare berättat har de svenska tidningarnas inställning till Sverigedemokraterna tvärvänt sedan valet 2002.

Då valde i princip alla att bojkotta partiet  - i dag är det bara Aftonbladet och Metro som tackar nej till Sverigedemokraternas reklamkronor.

Den senare gör det av kommersiella skäl.

– Vi vill erbjuda en attraktiv annonsplats och då måste vi förbehålla oss rätten att stänga ute vissa annonsörer. Sverigedemokraterna är en av dem, sa Andreas Ohlson till Dagensmedia.se i maj förra året.

Beslutet, som alltså ligger kvar inför årets val, delar medierådgivarna. Mediaedge CIA:s vd Daniel Collin säger att han inte vill att hans kunders annonser ligger bredvid Sverigedemokraternas.

– I grunden vet vi att människor klarar av att skilja på redaktionellt och annonser samt på "annons och annons". Samtidigt skulle vi definitivt reagera på om någon av våra kunder hamnade bredvid en annons från SD, säger han.

Johan Eidmann, vd på mediebyrån Bizkit, sågar dock Metros beslut. Tvärtom skulle det gynna mediet att ta in annonser från SD, säger han.

– Jag anser inte att annonser från Sveridemokraterna påverkar den redaktionella produkten negativt. Att ta in dem skulle istället visa på civilkurage. Vi lever väl ändå i en demokrati med förståndiga läsare och utan annonscensur mot oss vuxna, säger han.

Han menar att Aftonbladets ledning underskattar läsarna.

– Det är väl klart att vi kan sortera annonser från det redaktionella, liksom vi kan sortera olika annonser från varandra. Vi kan då om vi så önskar sortera bort SD:s annonser utan att det påverkar den redaktionella produkten, säger han.

Ola Bergström, vd på OMD, har en liknande inställning:

– Principiellt måste det vara så att vill ett politiskt parti som kandiderar till riksdagen annonsera och innehållet i annonsen är lagligt så ska annonsen införas. Skulle innehållet bryta mot lagen är det en polisiär fråga och inte heller då i grund och botten en medieägarfråga, säger han och tillägger:

– Om SD stoppas nu, vilka stoppas då nästa gång?

Martin Schori

Publicerad 2010-05-18 08.20Uppdaterad 2015-12-06 15.50

Dela artikeln: