Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

"Rabatträsket växer"

Publicerad: 19 Augusti 2009, 05:02
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:16

Lågkonjunkturen gör att intresset för sista-minuten-affärer via Reklammarknaden.se ökar. Samtidigt tar fler medier steget ned i rabatträsket, säger IUM:s tf printchef Nikolina Gorupec.


Reklammarknaden.ses affärsidé är att föra samman medier som vill sälja osålt utrymme i sista minuten och annonsörer, ofta via mediebyråer, som letar efter billiga reklamplatser.

Över 200 annonsörer och cirka 180 medier inom dagspress, utomhus och radio har anslutit sig till tjänsten. På företagets sajt kan medier ladda ned annonser som matchar behovet i osålt utrymme. Medierna betalar sedan en provision till Reklammarknaden.

Reklammarknaden startades för 1,5 år sedan av Clear Channel-avhopparen Niklas Borg. Affärerna går bättre och bättre, säger han, då lågkonjunkturen leder till att annonsörerna kapar budgetar medierna sänker priser för att fylla utrymmet.

– Juli var vår bästa månad hittills. Vi har märkt ett ökat intresse av tjänsten samtidigt som vi också har fått vår släng av sleven då företagen har mindre marknadsföringsbudgetar, säger Nikals Borg. 

Företaget har ännu inte lämnat något bokslut och Niklas Borg vill inte berätta hur mycket pengar Reklammarknaden drar in.

– Det är ingenting vi går ut med, säger han.

I dag har företaget inga konkurrenter i Sverige, säger Niklas Borg.

– Inte vad vi känner till i Norden i alla fall. Mediaequals i England är de som vi känner är våra närmsta konkurrenter, säger Niklas Borg.

Hur stora brukar rabattsatserna bli?

– Det är inget vi går ut med heller och de är dessutom väldigt olika.

Även mediebyråerna ser en ökad efterfrågan på billigt sista-minuten-utrymme från sina kunder. Och medierna tar emot dem med öppna armar, säger Nikolina Gorupec, tf printchef på Initative Universal.

– Vi får rabatter och erbjudanden som inte var tänkbara för ett år, eller ens ett halvår sedan. Desperationen börjar bli väldigt tydlig. Och det gäller också för de medier som tidigare haft inställningen att de inte ska ner i rabatt-träsket, säger hon.

Reklammarknaden.se kan passa kunder som inte är bundna till specifika titlar eller perioder, säger hon, men lägger in en brasklapp:

– Många kunder vill dock ha flexibiliteten att kunna boka av, vilket man inte kan göra om man använder Reklammarknaden.se. Då förbinder man sig till att köpa till det överenskomna priset. Men det kan vara ett bra sätt att spendera eventuella överbliva kronor, testa hur lågt medierna är villiga att gå.

Hon fortsätter:

– Om jag satt på mediesidan skulle jag tänka till lite innan man ger sig in i budgivningen. Att sälja ut sitt utrymme alltför billigt på en sån här plats ger ju extremt tydliga signaler om hur försäljningen går. Dessutom så är säljarna i behov av att underhålla sina kontakter. Att ge riktigt bra erbjudanden kan vara ett sätt att öppna upp för framtida affärer.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.