Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Publicistklubben starkt kritiska till Sveriges Tidskrifters namnbyte

Publicerad: 23 September 2020, 06:19

Robert Aschberg, ordförande i Publicistklubben Sverige.

Foto: Janne Næss

Sveriges Tidskrifter vill byta namn till Sveriges Publicister. Det får nu Publicistklubben att ansöka om varumärkesskydd.


Ämnen i artikeln:

Sveriges TidskrifterRobert Aschberg

För att bättre spegla det nya medielandskapet där medieföretag och publicister arbetar gränsöverskridande över olika format föreslår Sveriges Tidskrifter ett namnbyte. Det nya namnet, som medlemmarna nu får ta ställning till, är Sveriges Publicister, vilket Dagens Media kunde rapportera om igår.

LÄS ÄVEN: Sveriges Tidskrifter föreslår namnbyte

Det föreslagna namnbytet får dock Publicistklubben att gå i taket, som oroar sig för att de två organisationerna kommer att sammanblandas.

– Det finns en uppenbar risk för sammanblandning eftersom vi heter Publicistklubben Sverige och de vill kalla sig Sveriges Publicister. Det vore väldigt olyckligt, säger Robert Aschberg, ordförande i Publicistklubben.

– Många i klubben har reagerat och jag vet att det också finns andra i vår bransch som har reagerat mot namnet. Att kalla sig publicist är ju inget man kan ha monopol på, utan det omfattar ju även tv-kanaler eller radiobolag, som naturligt inte är med i Sveriges Tidskrifter.

Publicistklubben har nu skickat in en ansökan om varumärkesskydd till PRV, både för Publicistklubben och Publicistklubben Sverige.

– Publicistklubben grundades 1874 och Sveriges Tidskrifter startade 1997, men nu får PRV avgöra om det finns risk för sammanblandning. Men jag vill samtidigt betona att vi har ett bra samarbete med Sveriges Tidskrifter, exempelvis vad gäller MO.

Robert Aschberg säger att han har pratat med Sveriges Tidskrifters vd Kerstin Neld, och även mejlat henne, kring Publicistklubbens inställning.

– Hon har varit avvisande kan jag säga.

Madeleine Nilsson

Reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.