Gå direkt till textinnehållet

Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Prenumerera


Dagspress

Publicisterna om nya EU-direktivet: ”Vi får större kontroll”

Både Thomas Mattsson, chefredaktör på Expressen, och Karin Pettersson, policychef på Schibsted, tycker att upphovsrättsdirektivet är ett steg i rätt riktning.

I dag blev det klart att upphovsdirektivet ”internetdödaren” blir verklighet i Europa. Trots att publicister riskerar att förlora mycket trafik, ställer sig både Schibsted och Bonnier News bakom förslaget.


Publicerad 2019-03-26 12:46

Ämnen i artikeln:

Bonnier News

Dela artikeln:

Nu har EU:s parlamentariker slutligen röstat igenom en ny moderniserad upphovsrätt i Europa. Det står även klart att stora svenska mediehus som Schibsted och Bonnier ställer sig bakom EU-initiativet.

Schibsted tycker att det är en rimlig och bra princip att utgivarrätten, så som den föreslås fungera, kommer att ge möjlighet för publicister att förhandla om licens med nätjättarna.

– Hur vi och andra i praktiken skulle utnyttja den nya utgivarrätten beror på hur den skulle utformas i svensk lagstiftning och hur marknadsläget ser ut när direktivet är implementerat. Vi har inte räknat på detta. Vi ser i dagsläget inga stora risker med att införa direktivet, säger Karin Pettersson, policychef på Schibsted.

Läs mer om varför Schibsteds Karin Pettersson och Expressens Thomas Mattsson är positiva till ett nytt upphovsrättsdirektiv i Dagens Media Insikt, vecka 13. 

Här tecknar du dig för en gratis provprenumeration.  

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.