Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

”Public service kan använda oss som produktionsbolag”

Publicerad: 1 Juli 2019, 14:27

Bild 1/2  Anders Ingvarsson, avgående chefredaktör för Gefle Dagblad, men även chefredaktör för Mittmedias titlar i Hälsingland.

Foto: Madeleine Nilsson

ALMEDALEN 2019. Under Dagens Medias och TU:s seminarium i Almedalen, om hoten mot den lokala journalistiken, öppnade Gefle Dagblads och Hälsingetidningarnas chefredaktör Anders Ingvarsson upp för djupare samarbete mellan public service och lokalpressen.


Ämnen i artikeln:

SVTMittmediaCilla BenköAlmedalenSR

Dagens lokaltidningar är satta under hård press från bland annat sociala medier, Google och public service. Hur kan den lokala journalistikens förutsättningar förstärkas och därmed vår gemensamma demokrati? Hur ser lokaljournalistikens framtid ut?

Det var några av frågorna som debatterades mellan Anders Ingvarsson, SR:s vd Cilla Benkö, Moderaternas kulturpolitiske talesperson Lotta Finstorp och kultur- och demokratiminister Amanda Lind vid TU:s och Dagens Medias seminarium.

Dagens Media passar efteråt på att be Anders Ingvarsson att fördjupa sina tankegångar om samarbete med public service som ett sätt att stärka den lokala journalistiken.

Vilken typ av samarbete ser du framför dig?

– Både SR och särskilt SVT använder ju produktionsbolag i stor utsträckning. Jag ser inga hinder till att de skulle kunna anlita oss som produktionsbolag vid jobb som vi redan åker på båda två, säger han.

– SR och SVT är så pass få journalister i vårt område, så de hinner inte göra så mycket på en dag ändå. Vi skulle kunna ta hand om rutinbevakningen och så kan SR och SVT lägga sin tid på unik journalistik. Säg att vi skulle tjäna 1 miljon på det – det är inga pengar som vi står eller faller med, men det skulle ge oss utrymme att kunna anställa ännu en journalist.

SR:s vd Cilla Benkö tryckte i debatten hårt på att radion genom att credda och länka till lokalpressen snarare bidrar till att stärka affären än att stjälpa den, medan du menar att de gratis ger bort innehåll som ligger låst hos er – upplever ni någon trafikboost?

– Nej, men det är en retorik som SR är väldigt bra på. Det är sant att de länkar, vilket ger möjlighet till trafik. Men vi får framför allt hög trafik vid stora nyhetshändelser, vilket är ganska enkelt eftersom stora händelser sprider sig bland folk, vi skickar pushar och det hamnar på Facebook. Men de som kommer till oss då är redan våra prenumeranter, de som hör nyheten på P4 Gävleborg är inte prenumeranter, så då spelar en länk ingen roll. De som då väljer att prenumerera på oss istället är lätträknade.

Har konkurrensen från public service ökat de senaste åren?

– Det kan vara så att vi har blivit med ömtåade ju sämre tiderna är, om man ska vara självkritisk. Men problemet uppstår när public service publicerar digitalt, jag tycker att de ska finnas där, men hur de gör det är en annan sak. Digitalt är vi på exakt samma kanal, och det är då krocken uppstår.

Bonnier köpte Mittmedia i våras och nyligen aviserade man ett sparpaket där 20-25 redaktionella tjänster ska försvinna, liksom cirka 50 tjänster på annonsavdelningen.

Hur kommer Bonniers köp av Mittmedia att förändra ert arbete?

– Det är ju uttalat att vi ska fokusera ännu mer lokalt, men det är ju inte så att mina närmare 100 journalister gör icke-lokala jobb. Så den stora skillnaden handlar mer om strategi och att det finns en annan uthållighet.

– Men så vitt jag vet är Bonnier inget ideellt företag som tycker att det är kul att ge ut tidningar med förlust, men om Mittmedia hade funnits kvar som tidigare så var det i princip slut i kassan och då måste man vidta åtgärder som räddar bolaget på kort sikt. Nu kanske man kan fatta beslut som får oss att må bra på lång sikt.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine.nilsson@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev