Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

Promedia om jättenedskrivningen

Publicerad: 16 September 2014, 11:58
Uppdaterad: 22 December 2015, 15:17

För Dagens Media berättar Promedias vd Per Bowallius om den dramatiska värdeminskningen på koncernens bolag.


Ämnen i artikeln:

Promedia

Dagens Media kunde igår berätta om Mediebolaget Promedias dramatiska nedvärdering av lokaltidningshusets verksamheter.

I ett slag skrevs värdet på aktierna i koncernens dotterbolag ned med 737 miljoner kronor. Det ledde även till att Mediebolaget Promedia redovisar en förlust på 699,5 miljoner kronor efter finansiella poster för helåret 2013.

Nu berättar Promedias vd om bakgrunden till jättenedskrivningen.

– Det är ett stort belopp, men det dramatiska är inte själva beloppet i sig. Det dramatiska i detta är den förväntan på framtiden för våra verksamheter som nedskrivningen visar, säger Per Bowallius.

Andra medieföretag, som exempelvis Bonnier, har undvikit denna typ av dramatiska bokföringstekniska åtgärder nedskrivningar genom att löpande skriva ned värdet på sina dotterbolag.

Enligt Per Bowallius har Promedia inte gjort några nedskrivningar alls sedan bolaget bildades i slutet av 2000-talet.

– När Promedia bildades fanns det, både i branschen och hos oss, en betydligt mer positiv förväntan på framtiden än det finns i dag. Därav de höga värdena i våra dotterbolag.

Varför har ni inte skrivit ned löpande?

– Man kan fråga sig varför, men så har inte skett. Nu hade vi kommit till ett läge där det värde som låg i bolagen inte motsvara det tankar vi har om framtiden. Då måste vi göra den här omvärderingen.

Förlusten hanteras genom att pengarna tas från Promedias samlade egna kapital. Det innebär att nedskrivningen inte får någon ”kassaflödeseffekt”, enligt Per Bowallius.

Samtidigt visar bokslutet för Tidningsbolaget Promedia – det bolag som tidningarnas operativa verksamhet ligger i – att 2012 års vinst ersatts av en förlust. Bland annat har omställningen mot en allt mer digitaliserad mediekonsumtion inte levererat enligt plan.

– Vi har inte kunnat öka de digitala annonsintäkterna i den takt vi förväntade, säger Per Bowallius.

Under 2014 har Promedia jobbat hårt för att komma tillrätta med det problemet.

– Vi har nu skapat dedikerade säljresurser till den digitala annonsaffären och det ser vi effekter av. Det går uppåt, men det kompenserar inte tappet från våra prenumererade tidningar.

Tappet har dock bromsats.

– Totalt sett i augusti tappar vi ackumulerat en procent.

Når ni lönsamhet i år?

–Vi ser en positiv resultatutveckling i år och vi kommer att nå ett positivt resultat.

Promedia har historiskt sett skurit hårt i kostnaderna och gjort stora personalnedskärningar. Från 2012 till 2013 minskade personalstyrkan från 344 till 279 heltidstjänster.

Per Bowallius uppger att Promedia inte har några liknande neddragningar på gång inom den närmaste tiden.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Promedia

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev