Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Prognosen skruvas upp

Publicerad: 7 April 2010, 08:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:55

Mediebyrån Zenith spår en global tillväxt på 2,2 procent 2010.


Det är andra gången som Zenith skriver upp en prognos, efter en period på ett och ett halvt år av nedskrivna förväntningar.

Under 2010 kommer de globala medieinvesteringarna, enligt Zenith, uppgå till 456 miljarder dollar, vilket är 2,2 procent mer än 2009. Tidigare låg prognosen på en ökning med 0,9 procent.

Anledningen till att man ser en allt mer positiv trend är att de stora marknaderna i väst och i Asien hämtar sig snabbare än förväntat.

Bland annat växte den brittiska tv-marknaden med 7 procent under det första kvartalet 2010, medan den spanska marknaden klarade sig utan betydande nedgång, trots att all reklam lyfts ur public service.

Västeuropas reklammarknad beräknas omsätta 108 miljarder dollar i år - en siffra som växt till 114 miljarder dollar 2012, enligt Zenith. Då är man dock fortfarande en bit från 2008:s nivå, då investeringarna uppgick till 121 miljarder.

På övriga marknader drabbades Central- och Östeuropa hårt av finanskrisens 2009 (och tappade 23 procent av investeringarna) medan Mellanöstern och Latinamerika klarade sig bättre och upplevde en tillväxt.

Inte helt oväntat är det internet som spås få en allt större del av mediekakan, då investeringarna beräknas öka från 12,6 procent år 2009 till 17,1 procent 2011. Tv förväntas öka sin marknadsandel, framför allt tack vare utvecklingsländerna, där mediet fortfarande dominerar stort på många marknader.

Värre är det för dagstidningar, vars andel spås sjunka från 25,1 år 2008 till 19,4 procent år 2012.

Zenith skriver även upp prognosen för de globala medieinvesteringarna 2011, från en tillväxt på 3,9 procent till 4,1 procent.

Enligt IRM:s prognos i november förra året kommer de svenska medieköpen ligga kvar på samma nivå 2010 som under det historiskt dåliga 2009.

Nyligen sade dock vd:n Magnus Anshelm att man är beredd att skriva upp den prognosen, tack vare att konsumtionen hållits uppe och en snabb återväxt för tv-mediet.

– I dagsläget pekar det snarare på en ökning, sa Magnus Anshelm till Dagens Media i slutet av mars.

Om det kan du läsa mer i DM Plus.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.