Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Printtappet avtar – men kvällspressen rasar

Publicerad: 10 November 2015, 07:10
Uppdaterad: 6 December 2015, 20:22

Under oktober förmedlades 1,2 miljarder kronor via Sveriges Mediebyråers medlemmar. Printtappet har avtagit.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Mediebyråermedieinvesteringar

Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, minskade med 1,5 procent under oktober, jämfört med samma period förra året.

Totalt förmedlades 1,2 miljarder kronor. Som vanligt fortsätter internet att öka, men inte i samma takt som under tidigare månader. Också dagspress landsort visar positiv tillväxt, med 3,6 procent. Också i radio ökar medieinvesteringarna.

Den kategori som minskat mest under oktober är dagspress kväll, som backar 44,7 procent. Även fackpress har det tufft och tappar 35 procent, jämfört med samma månad i fjol. Populärpress backar 16,4 procent och dagspress storstad backar 10,8 procent. Även sök backar, med 10,8 procent. Direktreklam/Annonsblad tappar 6,3 procent medan tv tappar 3,9 procent. För tv är tappet inte lika kraftigt som under tidigare månader.

Det totala tappet för printkategorin är 12,3 procent, jämfört med ackumulerat 15,2 procent.

– Oktober var en ganska odramatisk månad. Medieinvesteringarna för oktober har legat mer eller mindre konstant de senaste tre åren, och denna månad innebar en marginell minskning om 1,5 procent. Men det vi kan se är att print tappar något mindre än tidigare månader, vilket kan ses som en svag förbättring. Denna utveckling blir spännande att följa under kommande månader, säger Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.