Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Printrådgivarna: Grattis Expressen – ni ÄR störst

Publicerad: 12 Januari 2011, 13:24
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:24

Expressen firar med tårta och reklamkampanj att de gått om Aftonbladet i räckvidd. Trolleritrick, säger Aftonbladets chefredaktör Jan Helin, men printrådgivarna ställer sig på Expressens sida.


Ämnen i artikeln:

ExpressenIUMOMDJan HelinThomas MattssonAftonbladet

I den senaste undersökningen från Orvesto Dag passerade Expressen för första gången på tio år Aftonbladet i räckvidd. Glädjeyra griper Expressens och Thomas Mattsson korkar upp champagnen och planerar för skrytkampanj i medierna.

Jan Helin hävdar att Expressen redovisar siffrorna på ett missvisande sätt eftersom man samredovisar Expressen, Kvällsposten och GT. Frågan om Expressens samredovisning har varit ett trätoämne länge.

– Jag tycker att det är helt rätt att man samredovisar titlarna, de är ju ändå i grunden Expressen-produkter. Att Aftonbladet nu börjar prata om sina digitala kanaler har jag ingen förståelse för, den här undersökningen handlar om papperstidningen och där har Expressen gått om, punkt. Det är bara att gratulera Expressen, säger Ulrika Jangblad, printchef på OMD i Göteborg.

Per Sohl, printchef på IUM, som har Expressen som kund, för ett liknande resonemang:

– Orvesto Dag är fakta och dem går vi efter, sedan får vi se om det här håller i sig. Helt klart är i alla fall det här ett trendbrott.

Ulrika Jangblad förstår att Expressen är glada men säger samtidigt att ökningen inte spelar någon större roll ur ett affärsperspektiv.

– När vi köper kvällspress så väljer vi inte mellan å ena sidan Aftonbladet, å andra sidan Expressen, vi köper båda och det är oftast så man köper kvällspress.

Hon fortsätter sitt resonemang och liknar kvällspressen vid ett sandlådemedium.

– Kvällstidningarna har samma förhållande till varandra som utomhusbolagen Clear Channel och JCDecaux, när vi träffar dem ägnar de lika mycket tid åt att berätta hur dåliga konkurrenten är, som hur bra de själva är. Någonstans kan man tycka att de borde ägna mer tid åt att hjälpas åt att lyfta mediet.

Hon tror dock att räckvidds- och upplagegapet mellan kvällstidningarna kan komma att öka. Magasinen kommer få en viktig roll i utvecklingen framöver.

– Först fick man böcker, filmer och knivar när man köpte tidningen, nu är det magasin som tidningarna satsar på och de får stor betydelse framöver. Ett magasin i ett ämne som intresserar läsarna kan få dem att välja bort sin vanliga tidning till förmån för konkurrenten. Det ska bli intressant att se vad som händer framöver.  

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.