Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

Printcheferna om nya SvD

Publicerad: 21 September 2012, 08:14
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:10

UPPDATERAD. Svenska Dagbladet lyfter in kulturdelen och skrotar sportredaktionen. Så tycker printcheferna om den nya tidningen.


Ämnen i artikeln:

Svenska DagbladetMediacomOMD

Som dagensmedia.se tidigare berättat skrotar Svenska Dagbladet kulturen som en egen rygg. Förändringen har beskrivits som att Näringsliv och morgontidningen blir två separata tidningar.

Ulrica Jangblad, printchef på OMD är försiktigt positiv till förändringarna.

– Jag välkomnar satsningen på det digitala och tycker att det är positivt att man behåller Näringsliv som en egen rygg. Det jag tror läsarna är oroade över är att kulturen ska integreras i morgondelen och därmed ta mindre plats. Jag tror också att det kommer ses som negativt att man inte har en egen sportredaktion. Men det är svårt att säga hur mycket läsarna kommer märka det, säger hon och fortsätter:

– Jag tycker att det är bra att man försöker förändra produkten. Det är det jag lite grann har kritiserat morgontidningarna för att man inte vågar göra. Nu får vi bara hoppas att det inte bara leder till att det blir mindre och sämre kultur.

Samtidigt uttrycker hon oro över utvecklingen.

– Om det leder till att man differentierar materialet mer från webben är det positivt. Däremot är jag inte säker på att det blir så. Jag är rädd att det bara är en konsekvens av sparpaketet.

Hon tror också att läsarna snabbt kommer märka att kvalitén på tidningen kommer att sjunka.

– Den som läser SvD i dag kommer uppleva att de får en sämre printprodukt.

Eva Thorstenson är printchef på Mediacom och även hon är kritisk.

– Det här känns inte jättekul. Svenska Dagbladet har varit en riktigt bra produkt som alltid varit väldigt stabil. Nu riskerar man att urholka det man har jobbat ganska hårt för, säger hon till dagensmedia.se och fortsätter:

– Det känns som att Svenska Dagbladet backar undan när man istället önskar att de hade haft styrkan att stå på sig lite grann. Det är ju ett starkt varumärke. Det här känns inte jättebra.

Hon menar också att nedläggningen av sportredaktionen kan skada tidningens anseende.

– Jag tror att sporten är ett jätteviktigt material för morgontidningarna. Vi får se hur de lyckas med det inköpta materialet. När man nu dessutom lägger kulturen i huvudtidningen riskerar det att tona ner även den biten.

Anledningen är att många läsare är konservativa.

– Man har valt en tidning för att man gillar upplägget och tonaliteten. Det är svårt att säga om det här skadar tidningens varumärke men nu är det verkligen upp till bevis om man kan tillfredsställa läsarna. Det blir en riktig utmaning i den här hårda konkurrensen. Och man har inte särskilt lång tid på sig att plocka vinna deras förtroende.

UPPDATERING:

I en intervju med dagensmedia.se under gårdagen sa tidningens chefredaktör Lena K Samuelsson att Svenska Dagbladet ska bli två tidningar.

– Det här är ett helt nytt sätt att strukturera tidningen på. I framtiden ska våra två sajter inte föda en tidning utan två. En morgontidning och en affärstidning. Man måste släppa bilden av en morgontidning i tre delar, det här är ett helt nytt koncept och det bygger på flera kanaler, sa hon.

Efter att den här artikeln har publicerats hör dock tidningens Svenska Dagbladets informationschef Björn Hygstedt av sig och förtydligar att det inte rör sig om två separata tidningar.

– Näringsliv blir inte en separat tidning utan en av två huvuddelar i Svenska Dagbladet. Näringsliv kommer inte att säljas separat.

Dante Thomsen


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev