Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

Printcheferna hyllar omgjorda SvD

Publicerad: 11 April 2013, 10:09
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:49

Tre delar istället för två, tydligt fokus på omvärldsfrågor och en rosa näringslivsdel. Detta möttes läsarna av i nya omgjorda Svenskan som lanserades idag.


Ämnen i artikeln:

Svenska DagbladetMaxusMindshareCarat

"Tänj tanken" – så lyder texten på Svenska Dagbladets förstasida idag. Tidningen består numera av två delar istället för tre – men det är bara en av skillnaderna.

Ramona Reander Buckholt, printchef på Mindshare anser att Svenska Dagbladet tagit ett spännande grepp.

– Rent spontant känns det som en väldigt bra satsning när det gäller papperstidningens framtid, det känns som att de hänger med i utvecklingen.

Med tanke på att storstadsläsarna allt mer övergår till helgläsning anser hon att Svenska Dagbladet gör rätt när de satsar på mera långläsning till helgerna. En nackdel vid dessa tillfällen kan dock vara att den omgjorda tidningen har färre delar.

– Man kan ju fråga sig om det är helt rätt att bara ha två delar i tidningen, är man en familj med fler medlemmar än två kanske det blir bråk om läsningen. Utan att egentligen ha belägg för det tror jag att handlar om en kostnadsfråga, säger hon.

För ett och ett halvt år sedan lanserade Dagens Nyheter sin omgjorda tidning. Men Ramona Reander Buckholt tycker att det är svårt att uttala sig om vilken av tidningarna som lyckats bäst med sitt nya utseende.

– Efter helgen är det kanske lättare att avgöra vem som gjort det bäst. Men jag tycker att båda gör helt rätt när de satsar på denna typ av förnyelse.

Hennes åsikter delas till stor del av Monica Tuominen, printchef på Maxus.

– Det är friskt vågat och bra att morgonpressen vågar. Det är jättespännande med den nya rosa näringslivsdelen, säger hon.

Om hur lanseringen gått vill hon inte uttala sig ännu.

– Den första tidningen kom ju idag, så det är svårt att säga. Man säger ofta att tidningsläsare går i taket om man gör för stora förändringar. Men frågan är om inte man är lite mer öppen för förändringar nu när man kan läsa nyheter digitalt, säger hon.

Caroline Häggblad, printchef på Carat anser att den omgjorda tidningen ser bra ut och att inget saknas vid första anblicken.

Att Svenskan, till skillnad från DN som valt att ta ett stort grepp om Stockholm, valt en annan väg och positionerat sig mot omvärlden anser hon är bra.

- För min del tycker jag att det är skönt att de skiljer sig åt. De tar sina egna grepp om saker som de är bra på.

Även kulturen får tummen upp trots att den mist sin rygg och numera ingår i nyhetsdelen.

- Det fanns en viss oro i början, men jag tycker att kulturen får tillräckligt med plats i och med att man gör satsningen på kulturbilagan på söndagar.

En invändning är att sportnyheterna får ännu mindre plats i den omgjorda tidningen.

- Som sportintresserad ser jag förstås att de bara gav matchen mellan PSG och Barcelona en halvsida, men det är ju inte deras huvudprioritet, säger hon.

Frida Wickberg

Sebastian Parkkila

Helen Preutz


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev