tisdag31 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Printchefer sågar nya Aftonbladet

Publicerad: 16 februari 2012, 05:19
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:32

I dag kommer det första numret av den redesignade Aftonbladet, utformad för att tilltala huvudmålgruppen 40 plus. Ett drag som döms ut av mediebyråernas printchefer som för defensivt.

Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

HW

Henrik Widell


Som dagensmedia.se tidigare har rapporterat har ett team med kvällstidningsveteraner på Aftonbladet tagit fram en ny form för tidningen. Chefredaktör Jan Helin, skriver på sin blogg om tankarna bakom den nya designen:

”Genomsnittsläsaren av Aftonbladet i print är i dag 46 år. Det måste märkas i tidningen. Vi har de unga läsarna hos oss på andra plattformar. De som är unga i dag förknippar nyheter med snabbhet, delning och interaktion, inte papper. Det betyder kanske inte att de inte kommer att läsa papperstidningar, men det är en senare fråga. Nu fokuserar vi på 40 plus i print.”

Det nya Aftonbladet är alltså utformat för att tilltala tidningens största läsargrupp, 40 plus, medan de digitala kanalerna förväntas fånga upp ungdomarna.

– Jag tror att det är viktigt att kvällspressen fortsätter att ha en stor bredd. De vänder sig till 40 plus eftersom de tror att de inte kan fylla på med nya läsare underifrån. Jag kan tycka att det känns lite uppgivet, säger Ulrika Jangblad, printchef på OMD i Göteborg.

Hon fortsätter:

– Det här är ett defensivt tänk. Om de moderniserar produkten borde de göra det för att tilltala alla. De äldre har de ju redan så varför inte modernisera för att få in de yngre? Visst finns det ett gratisbeteende hos den här gruppen men det är ju inte så att de inte läser alls.

Eva Thorstenson, printchef på Mediacom säger:

– Det är väl alltid positivt när man gör något nytt och fräschar upp men varför skulle just den här nya designen tilltala 40 plus? Och med hänsyn till mental ålder, vad är egentligen 40 plus?

Att Aftonbladet nu är en uttalad produkt för medelålders människor, hur påverkar det er syn på tidningen som annonskanal?

– Jag har förståelse för att de vill stabilisera upplagan och bibehålla en affär men det får inte bli för målgruppsstyrt. Kvällspressen lever på sin räckvidd och låga kontaktkostnader. Mister de den fördelen så har de en utmaning framför sig.

Eva Thorstenson ser Aftonbladets bilagor som, en delvis outnyttjad, kanal för att skapa lojalitet hos läsarna.

– Man kan se ett räckviddstapp på många av Aftonbladets bilagor men där finns en potential om man vill ha trogna kunder som köper tidningen ofta. Där har de stora möjligheter att bredda sig och tillföra nya saker.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev