Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Printchefen: "Metro värdesätter inte redaktionell kvalitet"

Publicerad: 27 maj 2014, 13:30
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:35

Mediebyråernas printchefer är inte oroliga för att Metros kvalitet ska sjunka när papperstidningen outsourcas till TT Nyhetsbyrån.


Ämnen i artikeln:

Metro

Som Dagens Media kunde berätta igår planerar Metro att outsourca sin papperstidning till TT Nyhetsbyrån.

Ett chockbesked för de anställda på tidningen men samtidigt en väntad åtgärd enligt den tidigare chefredaktören Sakari Pitkänen.

Ramona Reander Buckholt är printchef på Mindshare och hon är inte särskilt orolig över att kvalitén på Metro ska påverkas negativt när TT Nyhetsbyrån tar över tidningen.

– TT har ju massor av journalister knutna till sig. Dessutom har Metro inte lika mycket fördjupande journalistiska artiklar som exempelvis Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet satsar mer på. Det är mer snabba nyheter som konsumeras till och från hemmet, så jag tror inte det påverkar kvalitén så mycket, säger hon och fortsätter:

– Bara de inte förlorar den lite lokala prägeln som de ändå har. Men jag tror att Metro kommer fixa det jättebra, det är ju smarta personer som jobbar där.

Starcoms printchef Anna Fröberg Eriksson är av en liknande åsikt.

– Om man ska vara krass så är det ju så att om någon ska göra en sådan här grej så är det Metro. För det är inte en sådan aktör som värdesätter redaktionell kvalitet. Det är mer snabba notiser och uppdateringar. Det är trist att redaktionell personal blir utan jobb men för tidningens överlevnad förstår jag att detta är något som Metros ledning kommit fram till. Det kommer inte som en blixt från klarblå himmel direkt.

Kan detta påverka kvaliteten?

– Nu vet jag inte i och med att de inte gått ut med hur många på redaktionen som blir kvar. Både ja och nej. Det skulle ju bli en större grej om till exempel DN gjorde samma sak.

Hur mycket pengar Metro faktiskt kommer att spara på att outsourca tidningen vill vd:n Andreas Ohlson inte svara på i nuläget.

På frågan om hur mycket pengar som Metro faktiskt kan spara på att outsourca papperstidningen, givet att den bibehåller sin nuvarande form, har Ramona Reander Buckholt svårt att uppskatta.

– Men det är klart att alla branscher vill effektivisera.

Kommer det här påverka er som annonsköpare?

– Nej, inte som det ser ut nu.

Den senaste tiden har flera tidningar valt att outsourca delar av verksamheten. Att fler mediehus kommer göra en Metro och outsourca hela papperstidningen anser Anna Fröberg Eriksson vara osannolikt.

– Nej det vill jag inte tro. Då skulle verkligen alla tidningar bli exakt samma och det skulle inte finnas plats för mer än en aktör.

Ramona Reander Buckholt tror dock på att vi kommer att få se allt mer outsourcning inom den närmsta framtiden.

– Det är mycket möjligt att man väljer att effektivisera på det sättet. Inom Schibsted skulle det exempelvis kunna upphandla utrikes- och inrikesnyheter genom samma aktör. Det tror jag inte är omöjligt, säger hon och fortsätter:

– Mediebolagen måste förändra sig med tanke på det som sker med digitaliseringen.

Skulle det vara tänkbart att exempelvis Svenska Dagbladet outsourcar papperstidningen?

– Det skulle bli en helt annan produkt än vad tidningen är nu. Då konkurrerar de ju med Metro, vilket de inte riktigt gör i dag. Dels har de Nliv men de har också en högre journalistisk kvalitet än Metro.

Ramona Reander Buckholt tror också att flera av storstadstidningarna kommer att minska sin utgivningstakt.

– Det är svårt att sia om framtiden men i storstäderna tror jag att vi kommer få mer helgtidningar som kommer ut torsdag-söndag som kommer innehålla längre och mer fördjupande högkvalitetsläsning.

LÄS OCKSÅ:

Dante Thomsen

Andrea Svanberg

Ämnen i artikeln:

Metro

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev