Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Dagspress

Print tappar men digitalt ökar

Som väntat vänder upplagorna neråt för både dagspress och tidskrifter. Men de digitala publikationerna tar istället mark.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Publicerad: 20 Februari 2014, 22:01
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:47

Ämnen i artikeln:

TS

Dagspressen tappar totalt 3,7 procent av upplagan på vardagar, enligt TS. På söndagar är nedgången 5,7 procent.

Värst drabbade är dagstidningarna med sjudagarsutgivning. Totalt revideras elva dagstidningar med sjudagarsutgivning av TS. De tappar tillsammans 5,5 procent av upplagan per utgivningsdag.

Skånska Dagbladet står för ett av de mindre tappen av de sjudagarsutgivna tidningarna med en minskning på 1,1 procent. Därmed har dagstidningen nu en upplaga på 26 600 exemplar per utgivningsdag.

Men Svenska Dagbladet tappar å sin sida 8,8 procent av upplagan till 159 700 exemplar per utgivningsdag. Tidningens digitala publikation ökar däremot med 4,5 procent till 16 300 exemplar.

TS definierar en digital publikation som en publikation som ”levereras periodiskt i ett digitalt format med linjär navigering med en början och ett slut och innehåller daterat innehåll”.

Och liksom Svenska Dagbladet ökar de flesta digitala titlar vars publikation mäts av TS. Sydsvenskans digitala publikation ökar med 18,6 procent till 11 500 exemplar och Göteborgs-Posten ökar med hela 43 procent till 17 300 exemplar.

Bland de konsumentinriktade tidskrifterna är datasegmentet värst drabbat med en nedgång på 10 procent. Ökar gör däremot idrott, motion och hälsa (1 procent), kultur (0,8 procent), mat och dryck (0,3 procent), samt resor (2,3 procent).

En av de största ökningarna bland de konsumentinriktade tidskrifterna står tidningen Motorföraren för, som ökar med 26,7 procent till en upplaga om 39 400 exemplar.

Kolla in samtliga upplagor i dokumentet här uppe till höger.

LÄS OCKSÅ:

 

Ämnen i artikeln:

TS

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.