Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

Prime-grundaren: "Vi tittar mycket på Forsman & Bodenfors"

Publicerad: 26 Juli 2011, 12:23
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:04

Carl Fredrik Sammeli, grundare av Prime – som nyligen blev en av världens mest prisbelönta pr-byråer – driver verksamheten som en Socialdemokratisk regering, hyllar den svenska kollektivismen – och reklambyrån Forsman & Bodenfors.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2011PrimePrime PR

Tre guld och tre silver. Så många priser har Prime plockat hem från Cannes Lions sedan 2010. Sammantaget med vinster i bland annat Clio Awards och Eurobest har svenska Prime seglat upp som en av världens mest prisbelönta pr-byråer.

Men hur viktigt är det egentligen att vinna priser?

Carl Fredrik Sammeli – grundare av Prime, som äger både Prime PR och United Minds – svarar lite oväntat att priserna faktiskt är viktigast ur intern synpunkt.

– Man tror ju att det ska ha stor betydelse för kundsidan och huvudskälet till att vinna priser har historiskt sett varit att vinna nya kunder. Men för oss handlar det om att locka nya talanger och sätta en hög intern standard. Priserna gör att vi hela tiden kan höja ribban, säger Carl Fredrik Sammeli och fortsätter:

– När det gäller reklamindustrin handlar det ofta om en eller ett par stjärnkreatörer som gjort en eller två omtalade kampanjer och sedan lever länge på det. Vi har kunder i en mängd olika branscher och det är egentligen det jag är mest stolt över. Bredden både bland kunder och internt bland medarbetarna.

Vilka är de viktigaste ingredienserna i Primes recept?

– Människor. Vår idé ligger i förmågan att locka till oss fantastiska personer. Paradoxalt nog har vi både en elitistisk och kollektivistisk kultur som löper parallellt. Även om medarbetarurvalet och standarden är elitistisk så är hela vår kultur byggd kring mottot "en för alla och alla för en". Kommer du in i Prime så jobbar du tillsammans med alla, även om du är ung, säger han och fortsätter:

– Vi toppar inte laget och du tjänar inte mer pengar om ditt uppdrag blir en succé. Vi har fått höra att vi driver vårt företag enligt Socialdemokratiska principer, vilket är lite lustigt med tanke på min bakgrund (Carl Fredrik Sammeli började sin karriär som pressekreterare i MUF där han efterträddes av Per Schlingmann, reds anm.).

Att ha en långsiktig affärsmodell viktig för Prime.

– Får kunderna titta på något köper de mer tjänster av både oss och branschen generellt sett. Därför gör vi case av det mesta vi gör. Ju fler som får veta vad som är möjligt med det vi gör, desto mer benägna är kunderna att köpa våra tjänster.

Carl Fredrik Sammeli berättar också om hur byrån sneglat mycket på Forsman & Bodenfors.

– Vi är inspirerade av Forsman & Bodenfors både för att de är långsiktiga och för att de drivs av kollektivistiska principer. De flesta reklambyråer är dagsländor som finns några år innan de kraschar. Forsman & Bodenfors har fungerat i 20-25 år och har hela tiden haft en stabil nivå. Det är vår förebild.

Vad har du för tips till andra pr-byråer som vill ge sig in i reklambranschen?

– Det vore förmätet att ge råd till andra. Men för oss handlar det dels om en total nyfikenhet för vad andra gör. Vi lär oss av de bästa. Historiskt sett har reklam- och pr-branschen varit två helt olika traditioner där köpt media är en medan egen och förtjänad media är en annan. Nu flyter de båda traditionerna ihop, säger han och fortsätter:

– I takt med att mediebudgetarna blir mindre och mindre blir det också viktigare med social aktivering och det digitala. Internt kallar vi det realtidsregi och det tror jag pr-branschen är mer van vid än reklambranschen, som är mer tillbakalutad.

Vilka fler fördelar har pr-branschen?

– Tittar man på vinnarna i exempelvis Cannes Lions i dag så är det få estetiskt välgjorda kampanjer som vinner enbart på detta. Snarare så är det att de flesta kampanjerna vinner på spridningsparametrar. Där är det egentligen pr-logik som trillar in i den traditionella reklamindustrin och det är något som byråerna måste förvalta. I dag tävlar ju också reklambyråerna i pr, något som hade varit otänkbart när jag började i branschen.

Carl Fredrik Sammeli anser också att Prime delvis har den svenska kulturen att tacka för framgångarna.

– I dag är den viktigaste frågan är hur man gör digitala kampanjer som både är försäljnings- och varumärkesdrivande. I dag ser vi – precis som Cannes Lions konstaterade redan förra året – att ljuset inte alltid ligger på New York och London utan på Sydney och Stockholm, säger han och fortsätter:

– I Sverige har vi en mer informell kultur där företagshierarkin inte är lika påtaglig och där vi har möjligheter att agera själva i större utsträckning. Allt är inte lika toppstyrt och där har vi en fördel av att vara svenskar.

Hur ser du på den så kallade "Primegate"-skandalen i dag?

– Primegate var tydligen helt frånvarande i Almedalen. Vi märker inte av det alls längre. Alla, inklusive Lena Mellin på Aftonbladet, har ju konstaterat att vi blev en pusselbit i ett - från rent mänsklig utgångspunkt ganska osympatiskt kan jag nog tycka - internt maktspel internt inom den svenska socialdemokratin.

– Historien har tvingat oss att bli mer slutna även internt och skärpa sekretessen och rutinerna ytterligare i de av våra uppdrag som är helt sekretessbelagda vilket är tråkigt men ofrånkomligt.

Dante Thomsen


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.