Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Premiär för nya aftonbladet.se i dag

Publicerad: 11 september 2012, 06:23
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:12

I dag lanserades nya aftonbladet.se. Dagensmedia.se har alla detaljer.

Ämnen i artikeln:

SchibstedAftonbladet

DT

Dante Thomsen


Aftonbladets nya sajt har varit under konstruktion i drygt ett år och lanserades alltså tidigt i morse.

"Förhoppningsvis märker du inte av några driftstörningar i dag när vi byter till den nya sajten. Men det är ändå bra om du har överseende med att allt kanske inte funkar helt perfekt direkt", skriver Aftonbladets publisher Jan Helin på sin blogg.

Bland annat har sajten städats upp för att bli snabbare och mer lättöverskådlig. Navigeringen har flyttats upp till sidhuvudet samtidigt som typografin har blivit renare.

"I denna första lanseringsvåg kommer vi flytta över Nyheter, Sport och Nöje till den nya plattformen. Våra Feature-sajter som Sofis mode, Wendela och Resa kommer ligga kvar på den gamla plattformen ett tag till", skriver Jan Helin.

Dessutom lanseras flera nya premiumformat för annonsörerna. Två av dem, varav ett på startsidan, är annonser som hänger kvar i kanten på skärmen när man scrollar. Något som gör att tidningen nu kan sälja annonser både på tid och på klick.

Flera av förändringarna gör också att sajten ska bli bättre anpassad för mobilen.

Några av nyheterna på aftonbladet.se

• I vänsterspalten finns ett flöde med de senaste nyheterna från varje avdelning.

• Toppnyheten kan varieras över fyra bredder beroende på nyhetsläge.

• Navigeringen har flyttats till toppen av sajten.

• Typografin har blivit renare samtidigt som blå länkar tagits bort. Annonser som klipper brödtext har också plockats bort. Dessutom har samtliga grafiska element gjorts röda. Allt för att göra sajten mer enhetlig. Utgörningen och typsnitten kommer även i fortsättningen att skilja sig från papperstidningen: "Trenden mot att ge papperstidning och sajt samma uttryck i form av typsnitt och featureiserad redigering med rubriker i bilder och så vidare tror vi inte på".

• Laddningstiderna har kortats.

• Annonsörerna får tre nya premiumformat. Två av dem, varav ett på startsidan, är annonser som hänger kvar i kanten på skärmen när man scrollar. På artikelnivå kommer också nya ”bottenpanorama overlay”, ett fullbreddsformat som exponeras efter avslutad artikel.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev