Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag23.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Positivt trendbrott på reklammarknaden

Publicerad: 14 November 2013, 09:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:56

Efter fem dystra kvartal har trenden vänt. IRM:s tredje kvartalsrapport visar att reklammarknaden ökar.


Under det tredje kvartalet i år landade omsättningen för den totala reklammarknaden på sju miljarder kronor. Det är en ökning med 0,5 procent, enligt siffror från IRM.

Störst var tillväxten inom internetmarknadsföring som ökade med nio procent under det tredje kvartalet jämfört med samma period i fjol.

– Den kraftiga tillväxten inom Internetmarknadsföring, den största mediekategorin, är givetvis en viktig orsak till att marknaden nu återvänt till plus konstaterar Madeleine Thor, vd på IRM i ett pressmeddelande.

Andra kategorier som ökade var mobilt, TV, bio, bilagor, butiksmedia och annonsblad.

Ökningen var i linje med IRM:s tidigare prognoser som pekade på att vändningen skulle komma under 2013.

Helen Preutz

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.