PON fäller flera tidningar för TT-telegram

Pressens Opinionsnämnd klandrar flera tidningar för felaktig namngivning i en artikel som beskyller en person för sexuella trakasserier. Artikeln var ett telegram från TT som publicerats i automatiska nyhetsflöden.

Dagens Media har tagit del av beslut från Pressens Opinionsnämnd (PON) som gäller flera svenska tidningar, där samtliga tidningar klandras för att ha brutit mot god publicistisk sed.

Tidningarna som fällts är Aftonbladet, Expressen, Svenska Dagbladet, Sydsvenskan, Metro, Norrköpings Tidningar, Norrländska socialdemokraten och Corren.

Fällningen gäller ett TT-telegram som publicerats den 5 juli 2017 i flera nyhetssajters automatiska nyhetsflöden, där en person felaktig namngivits och utpekats för sexuella trakasserier mot en medarbetate under en julfest. Vilket lett till en fällande dom i Arbetsdomstolen.

Kort efter publicering meddelande TT nyhetssajterna att man blandat ihop två liknande fall av trakasserier.

Den namngivne har i sina anmälningar mot tidningarna hävdat att han hängts ut felaktigt och lidit publicistisk skada. Trots att felet låg hos TT säger de publicistiska reglerna att ansvarige utgivare på respektive tidning står till svar för de respektive publiceringarna.

PO ansåg vid anmälan att Aftonbladet, Expressen och Svenska Dagbladet vidtagit tillräckliga åtgärder för att begränsa den publicistiska skadan och därmed inte kunde klandras pressetiskt. Anmälaren valde däremot att överklaga beslutet till PON, som fällde alla tidningarna.

PON menar att såväl TT som tidningarna brutit mot god publicistisk sed genom bristande faktakontroll. Trots att telegrammet rättades fick den felaktiga publiceringen omedelbar spridning.

Flera av tidningarna säger att man tog bort eller rättade publiceringen omedelbart, medan vissa beklagar felaktigheten och tar fullt ansvar utan vidare diskussion.

Publicerad 2018-02-22 15.25Uppdaterad 2018-02-23 09.24

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: