Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

PM Nilsson: "Bonnier har släpat efter på ett oprofessionellt sätt"

Publicerad: 27 November 2013, 06:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:55

Mångårige Bonnier-medarbetaren PM Nilsson kommenterar rekryteringen av Com Hem-chefen Tomas Franzén.


Ämnen i artikeln:

BonnierDagens IndustriCom hemTomas Franzén

DI:s ledarskribent PM Nilsson, som tidigare i karriären startat Bonnier-sajten Newsmill samt varit mediejättens informationsdirektör, skriver idag att Tomas Franzén är ett intressant namn som ny Bonnier-vd – om rekryteringen markerar "ett skifte i fokus från innehåll till distribution".

Detta eftersom den avgående Bonnier-vd:n Jonas Bonnier betraktade mediebranschen som "en fråga om innehåll".

"Om redaktionen eller författaren eller filmmakaren gör sitt jobb kommer affären att lösa sig av sig själv. Det är en syn som journalister och författare och regissörer brukar odla", skriver PM Nilsson på DI:s ledarsida.

Han konstaterar sedan att andra mediebolag, som Schibsted och Kinnevik-gruppen (MTG och Metro), har utmanat Bonnier med nya tekniker för distribution.

"Schibsted är kanske tydligast och mest framgångsrik i sin strategi att växla över till internet och i snabb takt digitalisera såväl affärer som medievanor. Bonnier har släpat efter på ett oprofessionellt sätt och är idag ett skuldtyngt bolag med negativ tillväxt", skriver PM Nilsson, och fortsätter:

"För att undvika en långsam men säker minskning av sin position och affär måste Bonnier investera tid och pengar i de nya mediestrukturerna. Att bara spara och konsolidera sig ur krisen kommer inte ett fungera".

LÄS OCKSÅ:

 

 

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev