Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Dagspress

Platsannonseringen på väg ner

Dagspressens platsannonser växte med 11 procent 2011, men vände ner under fjärde kvartalet, enligt TU.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Publicerad: 20 Februari 2012, 13:23
Uppdaterad: 06 December 2015, 14:32

Ämnen i artikeln:

TidningsutgivarnaTU

Enligt TU:s Platsannonsindex omsatte morgonpressens platsannonser drygt 900 miljoner kronor under 2011, en ökning med 85 miljoner kronor jämfört med året före.

Antalet platsannonser ökade under året med 11 procent – 4 procent för storstadstidningarna och 14 procent för lokaltidningarna.

Under det fjärde kvartalet vände dock platsannonseringen nedåt, och minskade med 11 procent.

Enligt TU har platsannonseringen historiskt sett avtagit snabbare i storstäderna än på landsorten vid konjunkturnedgångar. Denna gång var det tvärtom – landsortspressen tappar något mer än storstadspressen och minskar med 12 procent under sista kvartalet, jämfört storstadstidningarnas tapp på 9 procent.

– Eftersom platsannonseringen är den mest konjunkturkänsliga rubrikannonskategorin var det väntat med ett tapp under sista kvartalet. Om konjunkturen fortsätter att växla så snabbt som skett de senaste åren, bedömer jag att platsannonseringen ökar igen hösten 2013, säger Fredrik Rogberg, analyschef på TU, i pressmeddelandet.

TU Platsannonsindex bygger på rapporterad annonsvolym från ett 70-tal morgontidningar. Nedan visas den kvartalsvisa utvecklingen från och med 2008.

Ämnen i artikeln:

TidningsutgivarnaTU

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.