Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Platsannonseringen ökar

Publicerad: 5 Maj 2011, 08:38
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:12

Platsannonserna ökar i morgonpressen, visar TU:s platsannonsindex.


Platsannonseringen är en tydlig konjunkturindikator – och volymerna fortsätter uppåt.

Under det första kvartalet 2011 var tillväxten 36 procent, enligt TU. Bäst gick landsortstidningarna, vars tillväxtsiffror är 38 procent, medan platsannonsvolymen för storstadspressen vuxit 29 procent.

Därmed har platsannonseringen ökat under ett års tid, enligt TU.

– Ökningen är kraftig, men jämförelsen sker fortfarande från låga nivåer. Det var först under andra kvartalet förra året som återväxten tog fart, säger Fredrik Rogberg, analyschef på TU, i ett pressmeddelande.

Om siffrorna

TU Platsannonsindex bygger på rapporterad annonsvolym från mer än 65 morgontidningar.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.